Zahirovic avgjorde mot Norrby

Foto: Skärmbild/MinBoll.se

Öster hade ledningen i halvtid efter en godkänd första halvlek. Efter paus tog hemmalaget dock över rejält och tvingade utöver kvitteringsmålet fram ett knippe bra räddningar av Östermålvakten Viktor Stulic innan Alen Zahirovic kunde sätta Östers segermål i 90e minuten.

NORRBY IF - ÖSTERS IF 1-2 (0-1)

0-1 21 Mortensen
1-1 72 Arapovic
1-2 90 Zahirovic

Stulic
Varmanen - Berg - Stenberg - Silverholt
Pavic - Engqvist - Rochester - Johansson
Keene - Mortensen

62' Nordström (Silverholt), Westermark (Keene), Brenner (Pavic)
76' Astvald (Johansson)
83' Zahiroic (Mortensen)

Mer information på förbundets matchsida

I en match där båda lagen inledde väldigt trevande skapade hemmalaget Norrby matchens första läge när Ärlig i  6e minuten lite överraskande klippte till från tjugo meter men skickade bollen halvmetern över Stulics ribba.

Hemmalaget stod även för ett riktigt bra läge i 19e minuten när Brannefalk slog en låg boll in bakom Östers mittbackar där Vukojevic nådde den men stötte avslutet över mål.

Det blev istället Öster som tog ledningen två minuter senare när Norrbys målvakt Anton Cajtoft kom fel när han skulle boxa undan en hörna och serverade bollen till Nicolas Mortensen som satte en stenhård nick i nät.

Efter målet tog Norrby över mycket av spelet men skapade inga större farligheter förrän 36e minuten när Ärlig var nära att springa sig fri men Stulic hann ut och kunde rensa. Bollen landade hos Robin Strömberg som hade i stort sett öppet mål men lyfte bollen långt över.

Fyra minuter före paus var så Öster nära att utöka sin ledning när Mattias Pavic fick en retur på straffområdeslinjen och placerade bollen mot vänstra krysset otagbart för Cajtoft men Savolainen hann dit med huvudet och kunde styra bollen ut till hörna.

Efter paus dröjde det bara en halvminut innan hemmalaget fick en jättechans att kvittera. Ivo Pekalski fick bollen efter lite fummel i Österförsvaret och skickade ett hårt lågt avslut mot vänster burgavel där Stulic imponerade när han hann ner och gjorde en enhandsräddning.

Med dryga tjugo minuter kvar av matchen anlade Norrby en rejäl press. Först ville Ärlig ha straff efter att till synes sprungit in i Engqvist, två minuter senare fick Pekalski en bra boll från vänsterkanten vid första stolpen där Stulic fick göra en jätteräddning och två minuter senare kunde man kvittera. Efter bra förarbete av Ärlig till höger gick bollen in till nyss inbytte Arapovic som placerade in 1-1 nere vid högra stolproten.

Sedan fortsatte Norrby ha mest boll men kom inte till några lägen. Istället fick Öster en frispark med minuten kvar att spela som Billy Nordström lyfte in på Jesper Westermark som nickade ner bollen framför mål där flera rödblå kom rusande. Norrby kunde dock peta undan bollen men detta hjälpte inte då Alen Zahirovic nådde först på den och kunde klippa in 1-2.

Norrby hann sedan med ett jätteläge att kvittera på stopptid när Pekalski lyfte in en perfekt boll mot Vukojevic som dock inte alls fick till nickavslutet som stack metern utanför högra stolpen.

Mer om matchen:

MinBoll: Se matchen i repris

MinBoll: Ett piggare Öster har saker kvar att slipa på

MinBoll TV: James Keene: ”Det var lite annan känsla i omklädningsrummet idag”