Velic tremålsskytt mot Åby/Tjureda

Efter en lite trevande inledning tog målskyttet så smånigom fart i cupderbyt mot Åby/Tjureda. Matchens stora behållning var att så många tagit sig till Åbyvallen trots ösregnet samt Mehmed Hafizovics härliga distansskott till 0-8 via kryssribban.

ÅBY/TJUREDA IF - ÖSTERS IF 0-9 (0-5)

Målskyttar:
18' Velic
26' Vasilj
37' Velic
38' Hafizovic
40' Birgersson
48' Söderberg
55' Velic
84' Hafizovic
88' Söderberg

Publik: 282

Startelvan
Rydén
E Andersson - Vasilj - Stenmark - Bojent
J Andersson - Strömberg
Björkén - Velic - Hafizovic
Birgersson

Fria byten, men övriga spelare som deltog var Gibanica, Söderberg, Nurkic, Rehnström, Hjalmarsson.
Laguppställningar finns på Smålandsfotbollens matchsida.

Observera alla tider är högst ungefärliga då matchuret var omöjligt att se ur vår vinkel.

På artikelbilden nickar Denis Velic in 0-7 på en hörna.
Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it

Första halvlek

Öster tog som sig bör tag i taktpinnen i Derbyt i Hyundai Cup (tidigare Smålandscupen) mot Åby/Tjureda, men hade svårt med passningsspela på den halkiga planen. Man skapade många halvchanser men riktigt farligt blev det inte förrän en kvart in i matchen när Denis Velic slog en snabb frispark till Fritiof Björkén - för dagen högerytter - som kom till avslut i bra läge men fick höra domaren vissla för att frisparken skulle slås om. Minuterna senare samarbetade de båda åter när Hafizovic lyfte in en boll från vänsterkanten mot Björkén, som fick ner bollen till Velic som kunde klippa in 0-1.

Två minuter senare kom så hemmalagets bästa chans för matchen. En frispark lyftes in mot straffområdet där den nickskarvades men Rasmus Rydén - som dittills bara hade rört bollen två gånger - hade inga problem att plocka avslutet.

Fem minuter senare var det dags för en Österhörna från höger och då var det dags att utöka ledningen. Mario Vasilj nådde högst och styrde in 0-2 bakom Björn Gustafsson i Åby/Tjuredas mål.

Åtta minuter före paus inleddes en furiös anstormning från Östers sida. Först plockade Strömberg ner ett inlägg från vänster och spelade fram Velic som kunde sätta sitt andra mål för dagen. Bara två minuter senare var det dags igen. Emil Andersson lyfte in en boll som Strömberg vidarebefordrade till Hafizovic som kunde trycka dit 0-4. Ännu kortare tid skulle det gå innan nästa mål, och det var en kämpainsats från två sidor. Gustafsson gjorde först en praktfull räddning på Birgerssons nick, men Rottnefostrade Birgersson gav sig inte så enkelt utan forcerade in bollen i mål på sitt andra försök.

Andra Halvlek

Under pausen avtog det intensiva regnandet och andra halvlek inleddes under betydligt behagligare förhållanden än den första. I halvtid inhoppade Freddy Söderberg förgyllde även han tillställningen redan efter tre minuter med ett snyggt avslut efter en fin framspelning från Velic.

Därefter gick matchen ner sig lite i tempo, men tio minuter in i halvleken skulle Velic ändå sätta sitt tredje mål för dagen när han nickade in 0-7 på en hörna. Därefter jobbade Björkén fram ett par bra lägen som inte resulterade innan Söderberg i 64e minuten åter kunde näta - denna gång dock avvinkad för offside.

Med åtta minuter kvar såg hemmalaget ut att kunna hota efter att Anton Mehrens gjort ett bra jobb på mitten innan han skickade ut bollen mot Christofer Bäckstrand som var nära att kunna ta sig förbi men fick se en Österback effektivt stänga löpvägen och täcka ut bollen till inspark.

Istället skulle Hafizovic - nu inhoppad på högerkanten - några minuter senare bjuda på matchens pärla. En perfekt träff från 25-30 meter stenhårt upp i vänstra krysset via vad som såg ut att vara en klockren träff i insidan av kryssribban.

Hafizovic låg även bakom matchens sista mål när han jobbade sig runt på högerkanten och rullade in en boll perfekt till Söderberg som kunde springa in sitt andra mål för dagen.

(Vi vill be om ursäkt för förvirringen som rått här. På plats var alla övertygade om att Freddy var målskytt, men efter att ha sett TV-sändningen där båda kommentatorer var säkra på att Mehmeds boll gick direkt i mål pudlade vi. MEfter att ha kontrollerat med spelarna själva konstaterar vi dock att Söderberg var sist på bollen och korrigerar oss än en gång. Den mycket underhållande sändningen finns för övrigt tillgänglig för Smålandspostens prenumeranter att se på denna länk.)

Söderberg var i matchens sista minut nära att bli tvåmålsskytt efter ett snyggt väggspel in i straffområdet men Gustafsson stod för ännu en bra räddning på anfallarens stenhårda avslut och kunde förpassa bollen ut till hörna.