Velic sänkte Halmstad

Öster testade ett nytt spelsystem när det var dags att möta Allsvenska Halmstad. I en match utan några jättechanser fick Rasums Rydén ändå göra ett par riktigt bra räddningar och med tio minuter kvar avgjorde lagkapten Velic på frispark.

HALMSTADS BK - ÖSTERS IF 0-1 (0-0)
0-1 80' Velic

Östers modifierade uppställning:
Rydén
Lindblad - Vasilj - Bojent
Björkén - Velic - Drott - Nurkic
Henningsson - Söderberg - Strömberg

63' Shaze (Drott)
71' Hausenkamph (Henningsson), Birgersson (Söderberg)
76' Hafizovic (Strömberg)
85' Rehnström (Björkén), Stenmark (Nurkic)

Gula kort:
35'    Henningsson
75'    Shaze

På artikelbilden slår Denis Velic in 0-1. Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it

Öster var nära att få en chockstart på mötet mot gamla rivalerna Halmstads BK. Redan i första minuten stack man upp på högerkanten och slog ett lågt inlägg mot Freddy Söderberg, som hann före Lukic på bollen och nickstyrde den förbi HBK-målvakten, men nesligt fick se Fredrik Liverstam rensa undan bollen på mållinjen.

Därefter vaknade hemmalaget till och skapade bland annat matchens första hörna innan man i åttonde minuten kunde gräva fram sin första farlighet. Westerberg rullade in bollen från högerkanten till Barny som slog till direkt men Rasmus Rydén kunde med en fotparad freda sitt mål. Fem minuter senare var det nära åt andra hållet när Fritiof Björkén satte fart till höger och försökte nå en helt fri Söderberg inne i straffområdet men bollen fastnade på en försvarares tår.

Med dryga kvarten spelad fick Björkén frispark några meter in på offensiv planhalva, spelade snabbt till Drott som gick själv innan han levererade en bra boll ut till Henningsson, vars inlägg tyvärr tappade fart på en HBKare och landade bekvämt i famnen på målvakt Lukic. Minuterna senare kom hemmalaget runt på högerkanten och lyfte in en boll mot Kwame Karikari, som fick hyfsad fart på nicken men ändå inte ställde till några större bekymmer för en välplacerad Rydén.

Halvvägs genom första halvlek hände en del. Först gjorde Henningsson en jättelöpning och hann ikapp en till synes hopplös boll men fick ändå till ett hyfsat inlägg som dessvärre nickades undan. I anfallet efter fick Halmstads ständigt hotande Snorre Krogsgård en frispark med sig i bra läge som Westerberg tryckte stenhårt mot höger burgavel, men Rydén nådde dit med en hand och kunde trycka ut bollen till hörna.

I 29e minuten bjöds vi på nytt bra samarbete på högerkanten när Björkén ryckte och nådde in med bollen till Henningsson, som ur snäv vinkel försökte dra upp bollen i nättaket men skickade den strax utanför mål istället.

Tio minuter föra paus kom så ett riktigt bra läge för Öster. Velic tryckte mot bra på mitten och vann bollen åt Henningsson, som drog två motståndare innan han föll precis innanför straffområdeslinjen, men fick gult kort då domare Kanerva inte var övertygad om fällningen.

Andra Halvlek

Om Öster försökte chocka i första så var det Halmstads tur att försöka i andra. Bara sekunder hade gått när Snorre Krogsgård ryckte fram och hotade, men misslyckades totalt med avslutet som stack ut till inspark. Två minuter senare nådde Nurkic Strömberg med en bra boll. Tollarparn tog sig förbi sin försvarare men fick bollen lite för långt ifrån sig och nådde bara fram att peta den på en utrusande Lukic.

Knappa kvarten efter paus kunde hemmalaget så hota lite mer. I 57e minuten slog de en vänsterhörna mot Liverstam som ohotad kunde trycka till bra med pannan och dessutom fick bollen i perfekt riktning motvänstra krysset, men Rydén hann upp med handen och kunde skicka den utanför stolpen. på nästa försök nådde man King Gyan, som siktade ner i marken men även denna gång var Rydén på hugget och kunde plocka bollen.

Bara minuten senare var Henningsson uppe och stressade i andra änden. Först vann han en stenhård nickduell men tappade i duellen så mycket fart att en annan försvarare hann före honom på bollen. Alle fortsatte dock stressa och var bara centimeter från att vinna bollen på ett slarvigt uppspel i nästa läge.

Med tio minuter kvar att spela drog inhopparna igång ett anfall. Hausenkamph spelade bollen över till Hafizovic, som halkade men lyckades hålla kontrollen över bollen och passa inåt till ettrige Isaac Shaze. Shaze hittade ingen att spela utan försökte gå själv, men rycktes i axeln av en försvarare och fick frispark strax utanför straffområdeslinjen. Både Bojent och Velic ställde upp för att ta frisparken, men det blev lyckligen kapten Velic som slog till och skruvade bollen över/runt muren och in nere vid vänstra stolpen.

Halmstad kände uppenbart pressen av att ligga under mot ett division ett-lag och lyfte upp allt mer, vilket gjorde dem sårbara bakåt. I 86e minuten utnyttjade nyligen uppflyttade Filip Stenmark det när han sprang sig fri, men i sista läget revs ner av en försvarare.Frisparken (som nog borde åtföljts av åtminstone ett gult kort) försökte sig Hafizovic på, men drog den rakt i muren.

Hemmalagets jakt var nära att ge resultat i slutminuterna. I 88e minuten nickade Liverstam tätt utanför, och i första stopptidsminuten drog Fagercrantz en stenhård frispark precis invid vänstra stolpen men då var Rasmus Rydén åter på plats och kunde rädda segern åt Öster.

Följ Östers IF i sociala medier: