Välkommen till Öster, Christian Järdler!

Vi kan idag meddela att föreningen har kommit överens med 35-årige Christian Järdler om ett treårigt kontrakt som huvudtränare för Östers IF.

Efter många om och men och turer fram och tillbaka, hur känns nu det här Christian?
Det känns fantastiskt att det äntligen blivit klart! Jag har i mitt eget huvud sett mig själv som Öster-tränare ett tag, så det är skönt att allt är på plats nu. Jag har redan köpt bostad och hela familjen flyttar till Växjö efter nyår. Jag skulle även vilja passa på att rikta ett tack till Martin Klette som bidragit till att processen nått i mål.

Varför blev det Öster och Växjö, vad var det som lockade?
Det finns många anledningar till att jag valde att tacka ja till Östers IF. Det är en fin, anrik klubb, med häftig historia i en trevlig stad med otroligt bra förutsättningar för att jobba med fotboll. Klubbens framåtanda och ambition ligger precis i linje med min egen och det lockar mig. När klubben berättade på vilka grunder de valt mig och gav mig bilden av vad de vill att jag ska göra i Östers IF och hur vi ska arbeta tillsammans så blev valet självklart.

Vad känner du själv att du som tränare kan bidra med här?
Jag har fått uppgiften att skapa en struktur och en tydlighet i vårt eget spel. Jag är oerhört tydlig med hur vi bygger upp spelet, hur vi positionerar oss och tar oss framåt i plan. Det är väldigt viktigt för mig att vi vinner matcher, men det är också av yttersta vikt att vi utvecklar vår egen fotboll och att spelarna känner att de blir bättre. Det är avgörande för mig att spelarna får roller på plan som optimerar möjligheterna för dem att göra det de är bäst på och när vi sätter ihop det till en gemensam tydlig idé så kommer vi växa.

En kort beskrivning om hur Christian Järdlers lag vill spela fotboll:
Fart, aggressivitet, tempoväxlingar, platsbyten - allt inom vår struktur och vårt arbetssätt. Det ska synas från läktaren vad mitt lag vill göra. Vi spelar inte på chans, vi ligger inte passivt och väntar, vi låter inte motståndarna styra. Vi vill ha bollen, vi vill driva matcherna och vi vill skapa målchanser på egna ideér och inte hoppas på motståndarnas misstag. Vi kommer att jobba stenhårt med vårt spel - Östers fotboll - så att alla vet vad som förväntas både av dem själva och sina medspelare.

Om Christian:

Ålder: 35 år

Familj: Sambo och två söner 8 och 5 år

Bor: Skälderviken, utanför Ängelholm (Växjö från januari)

Utbildning:

Uefa PRO

Fotball Tactical Periodisation, Holland

Ledarskap Umeå Universitet

Klubbar som tränare:

Ängelholms FF Dam 2012-2013

Ängelholms FF U19 2014-juni 2015

Ängelholms FF A-lag juli 2015 - 2016

IFK Värnamo 2017

Östers IF 2018 -

Klubbar som spelare:

Ängelholms FF  - 1999

Helsingborgs IF 2000-2004

Genclerbilrigi SK (Turkiet) 2005

Malmö FF 2006-2008

Halmstads BK 2009-2013

Varmt välkommen till Östers IF, Christian Järdler!