Underbar trepoängare i Västerås

Gamle Österspelaren Jonas Hellgren såg ut att blåsa sitt gamla lag på två poäng när han nickade in kvitteringen i den 82:a matchminuten. Men Öster jagade in i det sista och på stopptid kunde David Johannesson drämma upp segerbollen i krysset.

VÄSTERÅS SK - ÖSTERS IF 1-2 (0-0)

0-1 68' Pavic
1-1 84' Hellgren
1-2 90+2' Johannesson
Publik: 1253

Andersson
Karlsson - Lundgren - Berg - Silverholt
Örnblom - Silka
Pavic - Andreasson - Vall
Kapcevic

76' Helg (Vall), Johansson (Örnblom)
77' Johannesson (Kapcevic)

Mer statistik på förbundets matchsida.

DENIS VELIC OM MATCHEN:

"Först och främst är jag otroligt stolt över grabbarnas insats som inte ger upp detta trots att vi släpper in 1-1 i ett surt läge.

Jag tycker vi kontrollerar matchen bra första halvlek, vi är bra i 70 minuter, sedan måste vi tyvärr göra två förändringar. Blomman måste vi byta för han är helt slut, han orkar inte mer. Jag ville inte göra det bytet för jag visste att de kulle börja skicka mer långa bollar och det blev exakt den matchbilden sen.

Vi har ett jätteläge att göra 0-1 precis före paus, vi gör mål sedan på ett bra läge och har ett jätteläge att göra ett till bara minuten senare. Sedan gör VSK det bra, de blir desperata och jagar och till slut orkar vi inte stå emot.

Moralen och attityden som den här gruppen visar blir bättre för varje dag och att avgöra på övertid, när hände det oss senast?

Jag kanske är partisk men jag tycker vi vann välförtjänt."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Efter en trevande inledning från båda sidor fick matchen fart i fjärde minuten, när Mattias Pavic utnyttjade ett misstag i hemmalagets backlinje och stack med bollen. Mittbacken Sabetkar läste dock försöket bra och täckte ut Pavic ur skottvinkeln.

Bara minuten senare skapade Västerås sin sida en än bättre chans när Johansson petade in bollen i straffområdet till Span, som med benägen "hjälp" av Månz Berg dessbättre hamnade långt ner mot kortlinjen och när han försökte lyfta in bollen i mitten var Tobias Andersson med bra och kunde med en dykning fösa undan bollen.

Sedan turades lagen om att anfalla utan att det hettade till särdeles, ett läge i 20e minuten när Anton Andreasson laddade ordentligt men träffade Dragan Kapcevic var nog det mest nämnvärda. Kapcevic tog inte illa upp utan utmanade bra i 26e minuten när samme Andreasson spelade in bollen och Dragan snurrade runt nära högra stolpen men fick sitt avslut täckt till hörna.

Mot slutet av halvleken anlade Öster rätt bra press mot hemmalaget och i sista ordinarie minuten tog Kapcevic ner bollen strax utanför straffområdet och avslutade tätt över.

Halvminuten senare stod Öster för ett riktigt fint anfall som nog borde resulterat i ett ledningsmål. En snabb omställning med varsin bolltouch från Örnblom, Andreasson och Kapcevic förpassade bollen fram till straffområdets högra utkant där Andreasson med ett fint direkt tillslag la bollen över till andra sidan mot Johannes Vall, som försökte pricka in bollen nere i höger burgavel men avslutet strök istället stolpens utsida.

ANDRA HALVLEK

Öster fortsatte ta kommandot även efter paus och hade klart mest spel men hotade inte riktigt förrän i 56e minuten då Vall lyfte bollen mot bortre stolpen där Kapcevic försökte möta men en av mittbackarna kunde styra undan bollen precis innan den hittade fram.

Istället kunde hemmalaget i nästa anfall skapa sin kanske bästa chans när Span vände in från vänsterkanten och fick ruggig träff mot bortre krysset, och Tobbe Andersson fick sträcka ut rejält för att få dit handen och freda sitt mål.

Knappa timmen in i matchen blev Pavic omkullriven ute vid högra sidlinjen, och Oliver Silverholt  slog en välplacerad frispark in framför mål där Filip Örnblom  tryckte till med pannan och styrde avslutet tätt utanför vänstra stolpen.

Nio minuter senare passade sig Öster fram stiligt längs högra kanten innan Pavic kunde ta in bollen i straffområdet, väggspela med Dragan och sedan dunka in ledningsmålet förbi Västerås målvakt.

Bara minuten efter avspark kunde det mycket väl blivit ytterligare ett mål när Öster stal bollen på mittplan och ställde om snabbt genom Andreasson som slog bollen ut till vänster mot Vall som fick mycket yta men målvakten kunde göra en mycket bra räddning och trycka ut avslutet till hörna.

Efter några minuter med ett par halvchanser för Öster genom omställningar tog hemmalaget med kvarten kvar över allt mer av spelet.  Andersson fick göra flera riktigt kvalificerade räddningar, framför allt en fantastisk i 80e minuten på en stenhård nick från nära håll av Safari, men i 84e minuten fick han ändå rensa nätet. Efter en kort hörna lyfte  Johansson in en perfekt boll som ex-rödblåe Jonas Hellgren lobbnickade in i högra burgaveln.

Efter målet avtog de grönvitas spel i intensitet, och båda lagen verkade oroliga över att tappa befintlig poäng. På stopptid fick Öster så en frispark fem meter ner på egen planhalva efter att Calle Johansson blivit nedriven i ett lovande kontringsläge. Silverholt slog en av sina fina svepande bollar fram på Fredrik Lundgren som nickade vidare till Johansson, som bröstade upp bollen för att sedan nicka den över backlinjen till en perfekt springande Johannesson som på uppstuds klippte till stenhårt och förpassade segermålet i nät.