Uddlöst Öster föll mot Norrköping

Trots långa stunder av spelmässigt övertag var Öster aldrig riktigt nära Norrköping i måndagens allsvenska möte. Gästerna visade vikten av effektivitet och avgjorde matchen på fem minuter i första halvlek.

ÖSTERS IF - IFK NORRKÖPING 0-2 (0-2)
24' 0-1 Khalili
29' 0-2 Johansson

Publik: 4766

Öster ställde upp enligt:
Nadj
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Henningsson - Persson - Bojanic - Zlojutro
Piñones-Arce - Velic

67 Söderberg (Henningsson), Blomqvist-Zampi (Zlojutro)
85 Nurkic (Bojent)

Öster tog tag i klassikermötet mot Norrköping direkt, och borde kunnat ta ledningen redan i åttonde minuten. Då kom Pablo Piñones-Arce fri med David Mitov Nilsson i östgötarnas mål, men den vanligen så kalle anfallaren slog avslutet rakt på målvakten. Fem minuter senare var det åter nära. Öster ställde om efter en brytning av Darijan Bojanic, och fick en frispark som samme Bojanic knorrade precis utanför vänstra krysset. Ytterligare fem minuter senare var hemmapubliken i uppror, när Stefan Karlsson snyggt vänt bort en försvarare och tagit sig in mot mål, för att falla inne i straffområdet.
    Istället var det gästerna som skulle spela upp sig. I 21a minuten klippte Imad Khalili till på ett inlägg men fick skottet rakt på Nadj. Minuterna senare skulle han vara desto lyckosammare. Ur intet klippte han till en bra bit utanför straffområdet, och sänkte bollen djupt i höger burgavel.
    Minuten senare var gästerna nära att själva kvittera efter ett bra inlägg från Bojent, men Mitov Nilsson hann ner på den ovänliga bakåtstyrningen. Istället skulle gästerna utöka sin ledning. Hemmapubliken hade inte mer än hunnit pusta ut efter Khalilis avslut i stolpen i 28e minuten förrän det var dags igen. Nadj hamnade mittemellan på ett väl avvägt inlägg, och styrde ut bollen i bröstet på gästernas Andreas Johansson som inte gärna kunde låta bli att springa in 0-2 i mål.
    Två minuter efter spelad halvtimme var det åter upprört i hemmalaget efter att PPA avslutat på vad som såg ut som en Norrköpingshand, men Österspelarna samlade sig och åstadkom till slut en hyfsad chans när Velic avslutade en bit över ribban på nick. Bara minuten senare var det försynen som räddade Mitov Nilssons nolla när Johan Persson klippte bollen stenhårt i ribban från distans efter en snygg nickpass.
    Tio minuter före paus var det nära igen - den här gången var det Velic som slank genom efter att snyggt dämpat ner en lyftning och avslutade precis utanför Mitov Nilssons högra stolpe. Öster fortsatte jaga reducering och två minuter senare kunde den mycket väl kommit. Zlojutro la in bollen till Piñones-Arce, som verkligen inte hade centimetrarna på sin sida utan rullade bollen i stolpen ut.

Matchen hade tappat lite av sitt furiösa tempo före paus, och den känslan sträckte sig en bra bit in i andra halvlek. En nick från Zlojutro via försvarare ut över kortlinjen som obegripligt blev inspark var det enda som hände innan Christopher Telo i 56e minuten på egen hand jobbade fram ett bra läge,som mötande anfallare dock slog sånär ut från arenan.
    Dryga kvarten in i andra stod Mitov Nilsson för ännu en kvalificerad räddning. Piñones-Arce nickade från nära håll på ett Bojanic-inlägg, men Norrköpingsmålvakten hann upp med handen och kunde freda sitt mål till en resultatlös hörna.
    Östers försök gav utrymmen för gästernas numera mer försiktiga offensiv, och med knappa kvarten kvar var det hemmalagets tur att ha centimetrarna på sin sida när Khalili avslutade tätt utanför mål från bra läge. Det var ändå fortfarande Öster som ville mest, och i 79e minuten kom nästa läge, när inbytte Matteo Blomqvist-Zampi touchade fram bollen till PPA, som tyvärr inte kunde styra bollen förbi Mitov Nilsson.
    Trots viss avmattning kunde Öster skapa ytterligare några lägen i matchens slut. Först ut bjöds vi på dubbla inlyftningar av Velic, där den andra stannade väldigt plötsligt och hemmaspelarna ville ha straff. När denna inte kom drog Velic själv till i ren frustration och var nära att få bollen - som ändå slank över - på bortre krysset. I sista matchminuten kom en sista chans att snygga till siffrorna, när en lyftning nådde Piñones-Arce som var helt fri, men helt i linje med matchen i övrigt rullade bollen precis utanför Mitov Nilssons högra stolpe.

På bilden försöker Alexander Nadj förgäves stoppa Imad Khalilis 0-1. Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Presskonferensen efter matchen:

Bildspel från matchen, foto Andreas Nilsson/bilderna.it: