Uddamålsförlust i genrepet

Nicolas Mortensens drömmål i första halvlek Foto: Skärmbild/HD.se

Efter en intensiv första halvlek och en mer avslagen andra stod Superettans topptippade lag Helsingborg till slut som segrare i genrepet. På plussidan bjöds vi på ett riktigt drömmål när Nicolas Mortensen satte 1-1 upp i vänstra krysset på frispark.

HELSINGBORGS IF - ÖSTERS IF 2-1 (1-1)

1-0 11 Jönsson
1-1 40 Mortensen
2-1 47 Loeper

Mehic
Varmanen - Berg - Stenberg - Silverholt
Pavic - Rochester - Drott - Johansson
Keene - Mortensen

46' Brenner Toris (Johansson), Westermark (Mortensen), Örnblom (Berg)
67' Engqvist (Rochester), Alexandersson (Keene)
79' Nordström (Silverholt), Hauksson (Drott), Astvald (Pavic)
Mer statistik på förbundets matchsida.

Öster inledde genrepet piggt och i fjärde minuten blev det oreda i HIF-försvaret efter att Tatu Varmanen slagit ett bra inlägg som nickades runt en stund innan man rensade till inkast. Direkt på detta jobbade Calle Johansson sedan fram matchens första hörna.

Denna var ytterst nära att ge utdelning när Oliver Silverholt slog en bra boll som Helsingborgsmålvakten Lindegaard inte lyckades få undan utan den damp ner hos Calle J som avslutade stenhårt upp i ribban. När den inte slank in kunde hemmalaget sånär skapa ett bra läge på omställningen men Loeper hamnade för långt ut på högerkanten och kunde inte nå Svensson med sitt inlägg.

I tionde minuten fick skåningarna en frispark dryga tio meter utanför Östers straffområde och förvaltade denna på bästa sätt. Kreida lyfte in bollen på en alldeles för fri Rasmus Jönsson som kunde trycka till med pannan och sätta ledningsmålet otagbart för Mehic.

Efter att ha dominerat i inledningen tappade Öster fart efter målet och HIF fick ha mest boll. Förutom en ny frispark, nu någon meter utanför straffområdet, som Svensson skickade en bit över ribban skapade man dock inga större farligheter.

Istället skulle Öster skapa ett par bra lägen med knappa halvtimmen spelad. I 27e minuten lyfte Johansson in en boll från sin vänsterkant mot James Keene på bortre stolpen, som Grankvist endast med stor möda kunde nå och styra  utom räckhåll för engelsmannen.

Den resulterande hörnan styrdes ut till Mortensen som nickade tillbaka bollen in framför mål där Keene mötte den ,men skickade sin nick strax utanför vänstra stolpen. Efter att Öster bitit sig kvar på offensiv planhalva slog Varmanen sedan i 30e minuten ett bra inlägg till Johansson som hade mycket yta i bortre delen av straffområdet men fick se spelet avblåst efter att Landgren sprungit in i Mortensen och gått omkull.

Fem minuter före paus blev Jonathan Drott nedriven några meter utanför skåningarnas straffområde och på frisparken fick vi se ett nytt bevis på Nicolas Mortensens fina fot. Med precision  placerade dansken bollen uppe i vänstra krysset otagbart för landsmannen Lindegaard.

Andra halvlek blev en underlig historia, där Helsingborg tog tillbaka ledningen efter att Loeper snappat upp en boll nere vid kortlinjen och sedan tog sig in bra och kunde peta in 2-1.

Förutom ett läge för Öster minuterna senare - där man vann boll högt och Varmanen tog ett hårt avslut som målvakten släppte retur på men försvaret kunde rensa - tappade sedan matchen totalt i tempo. Helsinborg hade mest boll men skapade inga farligheter och Öster hittade inte riktigt rätt efter trippelbytet i halvtid.

När det väl hände något i 72a minuten var det för att Öster bjöd van den Hurk på ett läge när man slog bollen på honom i uppspelsfasen men den nyblivne landslagsmannen - och målskytten för sitt Curaçao - drog avslutet tätt utanför vänstra stolpen.

Även om Öster fick ihop spelet mermot slutet kom man inte till några större kvitteringslägen. Närmst var ett bra inlägg från högerkanten i 85e där Brenner Toris inte lyckades hålla ner nicken och ett inlägg från Billy Nordström i 89e som damp ner hos samme högerytter men då han Lindegaard över och kunde rädda.

Mer om matchen:

MinBoll: Belåten med mycket — men missnöjd med målen som ”tränare hatar”