U19: Förlust borta mot Falkenbergs FF

Trots spelövertag, ledning i halvtid och flera tillfällen att punktera matchen så räckte det inte till poäng då Falkenbergs FF vände i sista fjärdedelen och vann med 2-1 (0-1).

Öster åkte till Falkenberg som obesegrade i fyra matcher. Redan i den 18:e minuten tog ÖIF ledningen genom Daniel Hultqvist.

I halvtid hade hemmalaget inte skjutit ett skott mot mål och i andra halvlek fortsatte Öster framåt. Tre heta målchanser utan utdelning slog sedan tillbaka som en piska i ansiktet på de rödblå spelarna.

Det är inte första gången som ett lag anfaller gång på gång och skapar lägen/chanser men där sista tusendelskvaliteten inte stämmer och målen uteblir. Plötsligt och från ingenstans blixtrar det till och motståndarlaget gör mål istället. Falkenberg gjorde två mål på drygt tio minuter. När 2-1-målet kom återstod 10-talet minuter av matchen och trots tänkbar rödblå frustration så försökte man få till en kvittering i slutet, men dock utan att skapa något farligare läge.

I dagens Östertrupp fanns två debutanter med från start. Målvakten Pontus Wik (1999) flyttade till Växjö i somras för gymnasiestuder vid den Nationella Idrottsutbildningen (NIU) på ProCivitas. Pontus som är fostrad i Jönköpingsklubben Ekhagens IF har hunnit pröva seniorspel i division fyra. En välförtjänt debut gjorde också mittbacken och U17-spelaren Mikael Saglamoglu (1998) som utgjorde mittlås ihop med den ett år äldre Oskar Dahlström. Mikael som är fostrad i Öster ingår också i NIU-akademin.

För U19 blir vilan kort och redan på onsdag så reser laget till Skåne för att möta Malmö FF på Malmö Stadion.

Christian Stridh om matchen

- Jag tycker att det är fullt välförtjänt att vi leder med i halvtid. Vi kontrollerade matchen bra och släppte inte till en enda målchans under första 45. Vi har också kontroll över matchen i första delen av andra halvlek. Här borde vi ha avgjort matchen med tanke på de målchanser vi skapade. Tyvärr gjorde vi inte det utan när de gör 1-1 lite billigt så känns det inte rättvist. Deras 2-1-mål är en solklar offside som en felpositionerad linjedomare missar. Vi försökte trycka på för att kvittera, men vi kom inte mer än till några halvchanser. Prestations- och spelmässigt gör vi ändå en bra insats så vi borde ha lämnat Halland med poäng i bagaget. I morgon ställer vi om på nytt och förbereder oss inför bortamatchen mot Malmö FF på onsdag.

Östertruppen

1. Pontus Wik , 3. Oskar Dahlström , 4. Mikael Manuel Saglamoglu , 5. Axel Strandberg , 7. Martin Srpcanski, 9. Henrik Dahlquist, 14. Charlie Vindehall, 16. Lukas Quist, 18. Gustav Bogren, 20. Jonathan Stolth och 22. Daniel Hultqvist

Ersättare
6. Victor Ericsson, 15. Erik Hancke, 19. Karl Hjertberg, 21. Ismar Barucija och 27. Jesper Andersson

Ledarteam

Christian Stridh (tränare), Peter Wibrån (ass tränare), Hans Anderzon (mv-tränare) och Anders Rehnström (lagledare)

Tabellen

Matchlänkar

Höstens U19-matcher

• 2015-09-23 19:00  Malmö FF - Östers IF (*matchen flyttad fr 5/9)
  • 2015-09-27 14:00  Trelleborgs FF - Östers IF
  • 2015-10-02 19:00  Östers IF - Kristianstads FF
  • 2015-10-10 15:00  GAIS - Östers IF
  • 2015-10-17 14:00  Östers IF - IFK Göteborg

U19-matcherna finns också inlagda i matchkalendern på startsidan. Här kan du prenumerera på matcherna direkt i din kalender.

Följ Östers IF i sociala medier: