Tungt tapp i derbyt

Trots ledning efter Adam Bergmark Wibergs straffmål en stund efter paus kunde vi inte utnyttja chansen att ta över kvalplatsen. Säsongens största bortafölje fick istället se Jönköping utnyttja två hörnor i snabb följd varpå vi aldrig riktigt lyckade resa oss.

JÖNKÖPINGS SÖDRA IF - ÖSTERS IF 2-1 (0-0)
0-1 57 Bergmark Wiberg (straff)
1-1 68 Fazal
2-1 74 Dahlström
Publik: 2548

Stulic
Varmanen - Adolfsson - Berg - Pavic
Kusu - Hauksson
Rodic - Kozica - Bermark Wiberg
Westermark

Bänk:
Nilsson, Rochester Sörensen, Bonnah, Engqvist, Magnusson, Drott, Zahirovic

66' Drott (Kusu)
75' Rochester (Kozica)
83' Bonnah (Varmanen) Engqvist (Haukssson)

Mer statistik på förbundets matchsida.

TÚFA OM MATCHEN:
"Första halvlek var lite öppnare med chanser åt båda håll. Efter paus tycker jag vi kontrollerade det bra och tar också ledningen. Men fotboll är oförutsägbart och efter att inte ha släppt in mål på hörna på hela året tappar vi två snabbt nu, det var riktigt smärtsamt. De får energi efter sitt första och där tappar vi.
Riktigt tråkigt att vi inte kan vinna när vi har sånt fantastiskt stöd med oss. Vi hade chanserna att avgöra och att sedan släppa in två på fasta lägen är väldigt olikt oss.
"

FÖRSTA HALVLEK.

Vi fick se en händelserik inledning på derbyt i Jönköping. Bara halvminuten hade gått när Öster jobbade fram en hörna, och den korta varianten blev farlig när Vladimir Rodic fick tillbaka bollen och knorrade den mot bortre krysset, men hemmamålvakten Nilsson kunde sträcka ut och styra bollen utanför stolpen till hörna

I 5e minuten blev det sedan farligt åt andra hållet, när Ljung hittade fram med bollen till Book inne i straffområdet, men Månz Berg hann fram och täckte anfallarens avslut ut till hörna.

Det pendlade friskt och i 9e minuten var det Öster som var ytterst nära att ta ledningen. Adam Bergmark Wiberg rullade in en fin boll från vänsterkanten på Denis Kozica som försökte placera in avslutet lågt till vänster men Nilsson stid för en bra fotparad och när Alex Hauksson klippte till på returen kunde en försvarare dyka och täcka undan skottet.

Ännu närmre var sedan Jönköping i kvarten in i matchen när Nikolic snappade upp en lurigt studsande boll och spelade in till en helt fri Hamidovic som avslutade lågt till vänster men Victor Stulic hann ner och kunde styra bollen i stolpen och hade sedan marginalerna på sin sida när den studsade ut iväg från anfallaren.

Stulic kunde sedan rädda igen två minuter senare efter att en hörna studsat runt i straffområdet och Eriksson kom till avslut från nära håll.

Efter mycket bollinnehav för hemmalaget jämnade spelet ut sig mot slutet av halvleken och 10 minuter före paus var det mycket nära ett bortamål när Bergmark Wiberg stack in bollen bra till Kozica, som vände runt innan han spelade Rodic som rullade avslutet tätt utanför högra stolpen.

.

ANDRA HALVLEK.

Tre minuter efter paus inträffade två saker som kunde blivit matchavgörande i snabb följd. Först armbågade Hamidovic Mattis Adolfsson över halsen efter en nickduell, något som nog borde bestraffats med ett rött kort men som vi var många som missade då bollen dirket lyftes upp mot hemmalagets mål där både Bergmark Wiberg och Jesper Westermark stormade fram , men målvakten precis hann ut och kunde rensa bollen.

Bergmark Wiberg skulle ändå få chansen 6 minuter senare, då han efter en bra framspelning från Kusu vek in och sköt ett lågt skott som stoppades av en försvarares arm, och domaren pekade på straffpunkten. ABW klev själv fram och placerade in bollen hårt till vänster, otagbart fast målvakten gick åt rätt håll.

Efter spelet gick tyvärr Östers spel helt i baklås, och hemmalaget tog över. I 67e minuten drog de också nytta av detta när Stulic inte nådde ut på en hörna och bollen retfullt styrde in i nätet till 1-1.

20 minuter före full tid stod Öster så för ett bra läge när Westermark tog sig in från högerkanten och avslutade stenhårt men målvakten hann få upp händerna och rädda ända ut till inkast. Bara minuten senare fick han sedan göra en ny liknande räddning när Rodic skickade ett rappt avslut från höger.

I 73e minuten kom sedan ännu en hörna att straffa Öster tungt. Försvaret kunde inte få undan bollen och hade maximalt oflyt när Adrians skott styrde på en Österspelare och via en båge hamnade hosDahlström som gjorde allt rätt och kunde placera in ledningsmålet i bortre burgaveln.

Nu var Öster stukat och det enda som kunde blivit farligt innan det absoluta slutet var en långboll mot Bergmark Wiberg där Österyttern kämpade bra men två försvarare kunde utan att ta till oschyssta medel bromsa honom nog för att målvakten skulle hinna ta bollen.

I 90e minuten kom sedan en bra lyftning in från högerkanten mot Adolfsson, men målvakten kunde precis få näven före och boxa undan bollen innan den nådde Mattis.