TUFFT LÄGE EFTER NY HEMMAFÖRLUST

Marginalerna fortsätter vara mot Öster och på söndagen kom årets andra hemmaförlust mot Mjällby, trots stort spelövertag. Gästerna utnyttjade en av sina få chanser maximalt medan Öster prickade stolpen två gånger om och fortsatt hade bedömningarna i straffområdet mot sig.

ÖSTERS IF - MJÄLLBY AIF 0-1 (0-1)

0-1 17 Nilsson
Publik: 2027

Andersson
S Karlsson - Lundgren - M Karlsson - Silverholt
Pavic - Ljungberg - Drott - Andreasson
Johansson - Johannesson

46' Örnblom (Drott)
69' Ahrn (Andreasson)
83' Joao Pedro (Johannesson)

Mer statistik på förbundets matchsida.

JÄRDLER OM MATCHEN:

"Den känsla som beskriver det bäst är att jag tycker synd om mina spelare. Det ska inte vara så här. Vi gör en första halvlek där vi har problem med en sak, Mjällbys två starka anfallare, och de byter insparkar mot frisparkar och får in den i boxen så blir det lite farligt där.

Jag tycker att vi matchen genom försöker komma runt, vi är betydligt rakare idag. Jag vet inte hur många inlägg vi har idag med det känns som vi har otroligt mycket bollar in i boxen. Vi bestämde oss för det och jag tycker killarna genomför det. Det är nästan på hockeymanér, vi slänger in den för att hoppas den tar på någon, det är lite så målen görs i den här divisionen.

I och med deras spel på andrabollar och att Drott var lite trött efter den magsjukan han haft tyckte jag att Filip skulle passa utmärkt för att få stopp på det. Och i andra halvlek är det 49 minuter Öster som har bollen och försöker göra mål. Vi skapar två i stolpen, inspel och avslut, nickar, distansskott och hörnor. Killarna ändrar fokus på ett beundransvärt sätt efter att vi accepterar att vi behöver göra såhär för att få till situationer.

Det är otroligt tufft för oss alla. Jag har inte varit med om att så många bollar som hela tiden är nära med det är lite bakom, lite framför men aldrig någon träff."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Efter en ovanligt avvaktande inledning från båda lag där ett skott av Calle Johansson metern utanför vänstra stolpen var det enda som hände första kvarten kom nästa händelse som en chock för de flesta.

Mjällbys Joel Nilsson gick i 17e minuten själv på högerkanten innan han slängde iväg ett skott från kanten som överraskade Tobias Andersson och gav bortalaget ledningen.

Nu vaknade de gulsvarta till och tog mer initiativ i matchen men med halvtimmen spelad hade Öster tagit över igen. I 33e minuten var Christian Ljungberg nära att kvittera när han drog till på volley strax utanför straffområdeslinjen men det stenhårda avslutet slank precis utanför högra stolpen.

Trots mycket boll hittade Öster inte in framför mål förrän i halvlekens sista minuter. Då jobbade sig Calle Johansson runt Mjällbys straffområde och drog på sig bevakning men den hårda passningen in i mitten hamnade snett bakom fötterna på David Johannesson.

Johannesson var ytterst nära att kvittera minuten senare när han visade bra airtime på ett välplacerat inlägg från Stefan Karlsson och försökte placera in nicken vid första stolpen men missade med någon decimeter.

ANDRA HALVLEK

Öster såg ut att fortsätta styra matchen när man efter paus inledde med ett avslut av Ljungberg mot första stolpen, men det var Tobias Andersson som fick göra halvlekens första riktigt vassa ingripande när Bergström slet sig fri och tog sig runt till ett friläge men Andersson genom en bra dykning kunde avvärja.

Strax därefter skapade Öster en riktigt bra chans när Stefan K lade en låg boll in mot första stolpen där Johannesson mötte och nådde först på bollen men blev nedriven av en försvarare och kunde inte placera styrningen innan för målramen.

Fem minuter senare fick Mjällbys målvakt sträcka ut rejält när Ljungberg skickade en frispark från 25 meter stenhårt mot högra krysset men med viss möda kunde han styra bollen utanför stolpen.

Efter en lugnare period ökade intensiteten med tjugo minuter kvar. Först stod Calle Johansson för en bra inbrytning där hans inlägg styrdes till hörna och i 74e minuten drog Ljungberg till från straffområdeslinjen och skickade ett stenhårt avslut - tyvärr klockrent i högra stolpen.

Två minuter senare tog sig Ljungberg fram och slog en boll längs marken in framför mål men tyvärr fanns lika få rödblå som gulsvarta där för att ta hand om den.

Fyra minuter före full tid var det nära igen för skåningen som från lite längre håll prickade nästan exakt samma ställe på högra stolpen som senast.

På stopptid kunde inbytte Joao Pedro ha blivit poängräddare när Calle J lyfte in ett bra inlägg men brassens hårda volley gick halvmetern utanför vänstra stolpen.

I den sista av de fyra tilläggsminuterna blev det händelserikt. Öster fick en hörna som slogs mot Gustav Ahrn, som fick en rejäl smäll i ansiktet när han skulle nicka och gick omkull utan åtgärd. Öster fortsatte spela runt bollen och med sekunder kvar nickade Joao Pedro ner bollen mot Örnblom som blev nedsprungen av en försvarare - även detta utan åtgärd - medan bollen hamnade hos Månz Karlsson vars avslut gick strax utanför.

Se höjdpunkter på TV4 Sport: