Tuff smäll på Stora Valla

På ett väldigt blött Stora Valla visade Degerfors varför man är serieledare när man trots den svårspelade planen bjöd på en rad snabba anfall, framför allt före paus.

En av Mehics jätteräddningar i andra halvlek
Foto: Skärmbild/DPLAY

DEGERFORS IF - ÖSTERS IF 3-1 (3-1)

1-0 8 Bertilsson
2-0 30 Bertilsson (straff)
2-1 31 Petrovic
3-1 45+1 Bertilsson

Mehic
Pavic - Lundgren - Berg - Silverholt
Persson - Ahmed
Johansson - Rochester Sörensen - Petrovic
Alexandersson

64' Mortensen (Alexandersson), Drott (Persson)
77' Keene (Rochester Sörensen)
88' Nordström (Johansson), Silka (Ahmed)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Öster inledde ändå piggt och jobbade fram ett par hörnor i matchens första minuter. Redan i femte minuten visade hemmalaget dock upp sin spets när Bertilsson hittade in med bollen till en väl fri Edvardsen, men Damir Mehic läste spelet bra och täckte av avslutet.

Tre minuter senare kunde tyvärr Mehic inte göra mycket när Carlén bröt genom Östers backlinje och serverade en perfekt boll mot bortre stolpen där Bertilsson kunde sätta bredsidan till och styra in ledningsmålet.

Efter tjugo minuter där lagen hade varsin halvchanskom så ett viktigt moment i 29e minuten. Dahlström fick gå väl enkelt in i straffområdet, petade smart bollen förbi en utrusande Mehic och valde att springa in i målvakten, varpå domaren inte hade amnnat val än att blåsa straff. Denna placerade Bertilsson kallt in lågt till höger.

När Österspelarna borde vara som mest nedslagna ryckte man istället upp sig.  Stressade hemmalaget högt vilket ledde till att Calle Johansson kunde stjäla bollen strax utanför straffområdet, få den till Marc Rochester Sörensen vars passning in i straffområdet blev lite brant men petades av målvakten till Petar Petrovic, som vände runt och till synes iskallt - men som han erkände i halvtidsintervjun inte helt avsiktligt - lyfte bollen förbi fyra försvarare in i bortre burgaveln.

Petrovic stod även för vad som bör ha varit matchens bästa underhållning två minuter före paus när han hade fullständig lekstuga på sin vänsterkant, tog med sig bollen från halvvägs in på egen planhalva och flera gånger vände bort sina tre motståndare, innan han slog ett inlägg som täcktes ut till en resultatlös hörna.

På stopptid kom så en riktig käftsmäll när hemmalaget ställde om snabbt och Dahlström fick vinna boll alldeles för lätt tio meter utanför  Östers straffområde, något som mynnade ut i ett fint inlägg från Lindell på högerkanten på Gustav Granath som fick på en stenhård nick, fick se Mehic göra en jätteräddning men vara hjälplös på andraläget där Bertilsson satte fram pannan och fullbordade sitt hattrick (ett med vänstern, ett med högern, ett med huvudet) före halvtid.

Efter paus: Tre jätteräddningar av Damir Mehic håller oss numerärt kvar i en match där Degerfors spelar smart och rimligtvis borde fått bättre utdelning på sina sylvassa omställningar.