Trelleborg bjöd på en lektion

Öster var inte ens nära mot tippade toppkonkurrenterna Trelleborg. Skåningarna spelade smart och utnyttjade sina chanser, medan hemmalaget trots stundtals bra spel aldrig kändes riktigt farliga.

ÖSTERS IF - TRELLEBORGS FF 1-3 (0-2)
0-1 8'  Osmancevic
0-2 39' Camara Jönsson
1-2 48' Velic
1-3 67' Motori

Publik: 2224

Öster testade en ny uppställning för dagen:
Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Bojent
Drott - Velic - Shaze
Henningsson - Söderberg - Wihlborg

64' Rajalakso (Wihlborg), Strömberg (Henningsson)
85' Birgersson (Shaze)

Referat kommer under kvällen. Mer statistik på förbundets matchsida.

Presskonferensen efter matchen (video: Mikael Bruér):

Trots fint väder och bra bra publik såg hemmalaget inte alls ut att vara med i matchen i första halvlek, och skåningarna tog greppet om matchen direkt. Redan i sjätte minuten skapade man en farlig möjlighet efter en hörna, när ett inlägg nickstyrdes men Rasmus Rydén kunde plocka bollen.

Två minuter senare skulle en hörna ändå kosta Öster ett baklängesmål, när en vänsterhörna damp ner hos en obevakad Magnus Andersson vars avslut fastnade i gröten framför mål men där Admir Osmancevic fick stå outmanad framför Rydén, peta loss bollen och trycka in den över mållinjen.

En kvart in i matchen såg det illa ut igen när Trelleborg ställde om efter en Österhörna, men Isaac Shaze tog en jättelöpning och hann ner i tid för att sätta in en klockren glidtackling och avbryta anfallet.

En halvtimme in i matchen hade Öster i alla fall fått upp tempot på högerkanten och lyfte in ett antal bollar, men inte farligare än att försvaret i varje fall kunde nicka undan bollarna utan att ta några större risker.

Det tillfälliga spelövertaget ledde, precis som i genrepet mot Högaborg, till att Östers försvar lät sig luras upp högt i plan, och när man möter en av seriens bästa anfallare i Salif Camara Jönsson straffar det sig förstås lätt. Jönsson, överlägsen vinnare av Söderettans skytteliga förra året med 27 mål, satte full fart med sex minuter kvar av halvleken och placerade in 0-2 från distans nere vid Rydéns vänstra stolpe.

Minuten senare skapade Öster så nästan ett läge när man lyfte in en boll från vänsterkanten mot Söderberg, som dessvärre av okänd anledning fick frispark blåst mot sig. Nu var det vidöppet på båda håll och inte ens minuten senare kunde gästerna utökat sin ledning ytterligare när Furkan Motori snurrfintade sig in i Östers straffområde men dessbättre inte fick till något avslut. Därefter behöll skåningarna trycket resten av halvleken, men utan att skapa några uttalade chanser.

Andra Halvlek

Hemmapubliken fick upp lite hopp i början av andra halvlek, när en högerhörna som såg ut att vara riktad mot Vasilj passerade denne och istället nådde Denis Velic, som kunde trycka in reduceringen bakom Trelleborgsmålvakten Fredrik Persson.

Istället för att sätta fart efter målet tappade hemmalaget dessvärre tempo igen, och föll in i ett lunkande spel. Med halvtimmen kvar av matchen kunde detta straffat sig än mer, då Camara Jönsson slank förbi och kunde avsluta ur bra läge, men då såväl Rydén stod för en bra räddning och domaren blåste av för offside förföll farligheten.

Två minuter senare fick vi se en stunds bra spel på Östers vänsterkant, ett spel som sånär gav utdelning när Henningsson löpte sig i position från höger, men inlägget gick halvmetern över huvudet på högeryttern. Istället kunde skåningarna avgöra matchen fem minuter senare, när Motori fick skjuta oattackerad och kunde pricka in 1-3 från 25 meters håll.

Med en kvart kvar av matchen visade Öster upp mer positivt anfallsspel igen. Först tog Rajalakso en bra löpning på vänsterkanten och skickade in ett lågt stenhårt inlägg som tyvärr var en meter för optimistiskt för att någon rödblå skulle kunna nå det. Minuten senare jobbade sig Björkén inåt i plan från sin högerkant och klippte till på vinst och förlust med vänster - ett avslut som Persson inte kunde hålla men där ingen Österspelare höll sig framme på returen utan gästerna kunde säkra upp.

Därefter var det mest anmärkningsvärda två domslut som publiken hade svårt att acceptera. Sju minuter före full tid var Söderberg på väg genom på höger kanten när en Trelleborgsspelare satte in en både sen och cynisk tackling som skickade Österspelaren hårt i backen, men klarade sig undan att få någon reprimand utöver frispark i ett dåligt läge. I sista ordinarie minuten såg det ut som att Birgersson blev nedriven inne i straffområdet, ett läge där de flesta väntade sig straff, men domaren blåste frispark för gästerna.

Birgerssons straffsituation i sista ordinarie minuten.
Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it