Tre poäng närmare Allsvenskan

säker seger i Ängelholm

Östers furiösa inledning i Ängelholm punkterade effektivt matchen när hemmalaget fick sin lagkapten utvisad redan i matchens inledning. Trots viss ineffektivitet kunde de rödblå ändå vinna med 2-0 utan att förta sig.

ÄNGELHOLMS FF - ÖSTERS IF 0-2 (0-2)
0-1 5 Persson (str)
0-2 45 Blomqvist-Zampi

Publik: 1013

Öster överraskade med en ny variant när Roar återvände till Ängelholm:
Nadj
Lindblad - Lantz - Vasilj
Karlsson - Persson - Velic - Bergholtz - Bojent
Blomqvist-Zampi - Söderberg

74 Henningsson - Karlsson
74 Nurkic - Blomqvist-Zampi
82 Wihlborg - Bojent

Öster visade direkt från start att man inte tänkte låta årets möte på alltid blåsiga Ängelholms IP falla in i samma spår som matchen för nästan ett år sedan. Istället satte gästerna full fart direkt, och innan en minut hade passerat skapade man sin första farliga chans när Stefan Karlsson ryckte sig loss på sin högerkant och serverade Blomqvist-Zampi en perfekt instickare, men Hampus Nilsson i Ängelholmsmålet gjorde en jätteräddning på Matteos avslut.
Två minuter senare förseglades i princip matchens öde, när MBZ gled genom på en lång boll och Marcus Lindberg inte såg någon annan utväg än att dra ner honom. Solklart rätt kort och en straff som Johan Persson utan att tveka kunde rulla in till ledning för gästerna.
Efter målet blev Öster måhända lite trygga, för trots ett nästan totalt bollinnehav dröjde det till tionde minuten innan man kom nära ett läge, och då var Söderberg ändå ganska klart offside när han kom fri men Nilsson. Fem minuter senare borde Öster nog utökat sin ledning, när Söderberg nickade ner en frispark rakt på fötterna på Marcus Bergholtz som dock inte fick träff på bollen i sitt friläge.
Trots det numerära underläget envisades Ängelholm med att visa att man är ett lag som vill spela fotboll, och höll i bollen bra när man väl fick låna den - samtidigt som Öster spelade mycket fin fotboll utan att skapa några direkta lägen.
När de flesta börjat förbereda sig på halvtidsvila ville två rödblå något annat. Johan Persson slog en lång lyftning rakt på en perfekt löpande Blomqvist-Zampi, som kunde nickstyra in 0-2 bakom Hampus Nilsson. Riktigt tungt för ett Ängelholm som verkligen hade jobbat sig in i matchen.

Zampi var nära att spika igen matchen två minuter in i andra halvlek, när han kom fri efter en skarvning, men avslutet slank en halvmeter till höger om mål. Två minuter senare var det nära igen, när Velic fick bollen i bra läge inne i straffområdet men avslutade strax till vänster.
Öster tenderade att falla in i att vara bekväma med att äga boll utan att skapa några större farligheter, men knappa timmen in i matchen skulle det mönstret brytas. Bergholtz revs omkull i bra läge, och när alla väntade sig ett skott på frisparken valde Öster en variant där Velic istället rullade fram bollen till en fri Blomqvist-Zampi men en Ängelholmsfot kunde styra undan avslutet.
Tio minuter senare var det nära igen, när Stefan Karlsson spelade snett inåt bakåt till Söderberg, som sånär lyckades lura Nilsson med sitt avslut.
I anfallet efter kom en av hemmalagets bästa chanser, när en Österändalykt styrde bollen och sånär lurade Nadj men bollen slank ut till en resultatlös hörna.
Med knappa kvarten kvar luktade det reducering för hemmalaget när Nazari fick in en låg boll mot Robin Simovic, men en Österfot kunde rensa ut till hörna.
Med två minuter kvar kunde Öster åter spikat igen kistan. Söderberg tog en bra löpning och frispelade Wihlborg, men premiärmålskytten från förra matchen hade inte marginalerna på sin sida, utan avslutet rullade strax till höger om mål.
Öster skulle hinna med en chans till i stopptidens slutsekunder, men i ösregnet fick Velic ingen träff på Wihlborgs låga inlägg.

Text: Support1930