Tolv magiska minuter säkrade storsegern

Efter en tuff vecka lyfte sig A-laget och bjöd på en storseger mot Trollhättan efter genomgående bra spel men framför allt en magisk kvart i första halvlek.

På artikelbilden jublar Robin Strömberg i famnen på David Johannesson efter deras samarbete till 2-0.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

ÖSTERS IF - FC TROLLHÄTTAN  5-0 (4-0)
1-0 26 Johannesson
2-0 32 Strömberg
3-0 35 Ahonen
4-0 38 Johannesson
5-0 63 Lindblad

Publik: 2133

Nilsson
Pavic - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Elvby - Drott
Ahonen - Strömberg - Östlind
Johannesson

66' Berglund (Johannesson), Velic (Strömberg)
80' Ask (Östlind)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Höjdpunkter från osterplay.se/Öppna Kanalen:

Bildgalleri: Andreas Nilelind/bilderna.it

FÖRSTA HALVLEK

Molnen hade spruckit upp över Myran och det mesta pekade på en väldigt trevlig eftermiddag i västra Växjö, men de första fyra minuterna påmindes vi om hur det sett ut lite väl ofta i år med ett motståndarlag som helt enkelt ser mer på tårna ut. de två anfall som uppstod i början oroade lyckligtvis inte försvaret alltför mycket och i femte minuten visade istället David Johannesson sin klass när han rundade Trollhättan-målvakten Vaitsiakhovich men målvakten kunde precis få ut bollen till en resultatlös hörna.

Därefter blev båda lagen lite försiktigare, men i 25e minuten var det nära för Öster när en hörna nickades strax utanför vänstra stolpen. Bara minuten senare kom ändå ledningsmålet när Ahonen lyfte in bollen till Johannesson som kunde placera in bollen bakom målvakten.

Målet inledde en sällan skådad kvart av offensiv prestation från Öster. Två minuter efter sitt första mål var Johannesson nära igen när han fick bollen inne i straffområdet m3n detta avslutet gick strax till vänster om mål. I 32a minuten visade dalslänningen prov på fantastisk bollkontroll när han i full fart tog med sig bollen över Vaitsiakhovich och rullade in på en helt fri Strömberg som kunde smälla in 2-0.

Bara två minuter senare kunde det mycket väl blivit en trea också när Strömberg hade med sig Ahonen och Johannesson på varsin sida men skåningen tvekade ett moment för länge och passningen gick till en då offsidespringande Ahonen. Men nu fanns inget som kunde stoppa hemmalaget och bara minuten senare spelade Pavic in till Ahonen, som drog en försvarare innan han kunde klippa in 3-0 bakom Vaitsiakhovich.

Som om det inte var nog hittade Ahonen tre minuter senare in med en bra boll till Johannesson, som men tåspetsgefühl styrde in bollen till 4-0 bakom en allt mer uppgiven Partizan Minsk-produkt i Trollhättans mål.

Efter fyran mattades stormen rejält, och det enda som hände innan pausvilan var en FCT-frispark som nickskarvades ut till en resultatlös hörna.

ANDRA HALVLEK

Öster startade inte riktigt med den anstormning vi vant oss att se efter paus hemma på Myran, men i 49e minuten var det ändå nära när Pavic påpassligt stal en boll och försökte hitta in till Johannesson, men det låga inlägget var halvannan meter för optimistiskt.

I 53e minuten fick i alla fall en allt mer frusen Malkolm Nilsson värma sig lite när Pontus Johansson klippte till ur avigt läge fem meter utanför straffområdeslinjen, men Nilsson visade att stillaståendet inte saktat ner reflexerna utan hann ner och plockade bollen.

Sedan inledde Öster en ny minipress. Först med ett lågt inlägg från Ahonen i 55e som målvakten hann precis före Johannesson på. Tre minuter senare rundade Östlind alla på sin kant innan han la en bra boll rullande inåt där Ahonen mötte men målvakten hann ner på det snabba avslutet.

Med halvtimmen kvar fick Nurkic en bra löpboll från Östlind och avancerade längs straffområdeslinjen där han sparkades ner ganska tufft men domaren lät spelet gå (vilket är förståeligt, att döma en straff i det läget hade varit tufft och eftersom han var på/över linjen fanns frispark inte med som alternativ). Straffen kom istället minuten senare när Pavic hittade in med en bra boll på Strömberg som i helt fritt läge revs ner - en situation där försvararen Schmidt ska vara glad över regeländringen i somras som gör att fällningar i målchans som ger straff numera bara ger gult istället för det tidigare givna röda. Straffen prickade vice lagkapten Karl Johan Lindblad iskallt in i högra krysset till 5-0.

Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

I 78e minuten samarbetade inhoppade Denis Velic fint med Ahonen och väggade sig in i gästernas straffområde, men fick till allas stora förvåning inte hörna med sig efter sitt avslut via en backs fot utan domaren signalerade för inspark.

Minuten efter lyfte Velic en fin boll som Östlind kunde springa sig fri på, men ytterns håra avslut strök strax utanför vänstra stolpen.

De sista tio minuterna spelade båda lagen mest av tiden, och en frispark av Berglund på en välplacerad Vaitsiakhovich var nästan det enda som hände.