Sviten sprack mot Östersund

Östersund tog i kvällens Superettan-möte gruvlig revansch för förlusten i lagens möte tidigare i år i Svenska Cupen. Öster fick inte alls spelet att fungera, och när man dessutom brände ett par bra frilägen kom första förlusten sen slutet av april som ett brev på posten.

ÖSTERS IF - ÖSTERSUNDS FK 0-1 (0-1)
19' 0-1 Hopcutt

Publik: 4021

Nadj
Wihlborg - Vasilj - Lindblad - Bojent
Bergholtz - Velic - Elvby
Henningsson - Söderberg - Gero

68    Hellgren (Henningsson), Konate (Bojent), Birgersson (Gero)

På bilden vädjar Alhaji Gero förgäves om att slippa gult kort efter en fantastisk hemåtlöpning för att stoppa Modou Barrow. Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Presskonferensen efter matchen, video Hans Anderzon:

Årets största Österpublik, 4021 åskådare, fick se en avslagen inledning på matchen mellan de båda lagen från alfabetets slut. För Östers del kom iallafall ett avslut på mål genom en nickskarv från Söderberg - som inte orsakade Connor Ripley några problem - i nionde minuten, medan gästerna fick vänta kvarten in i matchen men då bjöds på en än farligare chans när Jamie Hopcutt fick gå ostörd och skicka iväg ett lågt avslut som Nadj kunde pressa ut till hörna. Minuten senare visade vårens genombrott i Superettan Modou Barrow hur snabb han är när han får löpbollar, men gamle årskamraten i Östers u-lag Kalle Lindblad läste anfallarens löpning och satte stopp med en klockren glidtackling ut till inkast.

Nu hade lagen fått upp tempot och bara ytterligare en minut senare stod Gero för ett fint förarbete och ett inlägg till Söderberg, men en försvarare kunde styra ut bollen till en resultatlös. Istället skulle gästerna strax därefter ta ledningen när Hopcutt än en gång fick tid att avancera i plan och sikta in sig, och denna gång satt bollen i nät bakom Nadj.

Därefter föll nivån igen, innan Barrow tio minuter före paus fick fri lejd efter att Bojent gjorts ner hårt i en nickduell på mittplan. Denna gång satte Gero in en jättelöpning och hann ikapp Östersundsanfallaren precis utanför straffområdet. Dessvärre - men förmodligen korrekt, efter vad det såg ut som från läktaren - träffade han mer Barrow än boll och fick därför gult kort. Innan paus skulle Öster hinna med två bra lägen, det första framjobbat i 39e minuten av Gero som höll i bollen bra innan han vidarebefordrade den till Velic som nådde in till Söderberg, vars avslut Ripley dock kunde styra ut till hörna. Minuten senare nådde Velic än en gång fram med en boll till Söderberg, som denna gång kom från vänster men fick se Ripley göra en riktig klassräddning på sitt avslut.

I inledningen av andra halvlek fick Östersundsmålvakten ta det lugnt en stund, men sex minuter efter paus fick han visa klass igen. Henningsson slank genom i mitten och kom helt fri, men fick inte ultimat träff på den höga bollen och Ripley kunde med nöd och näppe styra avslutet uppåt och utanför sin högra stolpe. Knappa kvarten in i andra var det dags för Barrow show igen. Först snurrade han sig genom hela Östers vänsterkant men fick bara med sig en hörna. Strax därefter gjorde han samma sak igen men bröt inåt i banan och tog avslut själv - ett skott som Nadj dessbättre hade full koll på.

Med tjugo minuter kvar, strax efter något så ovanligt som ett trippelbyte av Öster, stod inhoppade Birgersson direkt för en bra chans. På ett flackt inlägg från Wihlborg tryckte han till bra med pannan, men en försvarare täckte undan avslutet. Minuten senare stod Elvby för en fin framspelning till Velic, som dessvärre fick en tryckare just i avslutsögonblicket och inte kunde förpassa bollen förbi Ripley. Fem minuter senare bjöd hemmalaget på riktigt fotbollsgodis. En lång väl avvägd passning från Bergholtz ut på högerflanken till Wihlborg, som slår in en boll perfekt till Söderberg i mitten - som trots stora ytor inte lyckas få avslutet på mål.

Med sju minuter kvar var det än en gång nära för Birgersson. En nickskarv serverade bollen till honom och han klippte till på volley mot bortre stolpen men missade målramen med några decimeter. Nu hade Öster fått vittring och minuterna senare drog lagkapten Velic till med huvudet på ett inlägg från Elvby, men trots bra kraft i nicken vållade den inte Ripley några jättebesvär. Trots mycket bollinnehav för Öster dödade gästerna nu tid effektivt, men i första stopptidsminuten blev det farligt igen. Velic rann genom Östersunds backlinje och var helt fri när han såg ut att rivas ner av Ammar Ahmed, men istället för den förväntade straffen tilldelades Velic, till både spelarnas och publikens stora förvåning, gult kort för en uppfattad filmning.

Efter det hann lagen på den väl tilltagna stopptiden med ännu varsin chans - en cykelspark från Velic som smet en bit utanför och en framspelning från Barrow i slutsekunderna som Ahmed drog några meter till vänster.

Denis Velic fick gult kort istället för straff när han till synes fälldes i Östersunds straffområde i slutminuterna.

Statistik finns på förbundets matchsida.