Superettan nästa efter nytt kryss

Det blev bara en säsong i Allsvenskan innan det var dags för Superettan igen. Precis som i de två senaste matcherna spelade Öster bra mot Djurgården men fick bara en poäng med sig. Publiken började hoppas när Pablo Piñones-Arce nickade in 1-0 nästan samtidigt som Gabriel Özcan gjorde 0-1 för BP, men i andra halvlek avtog Österpressen och när Erton Fejzullahu kvitterade drogs den allsvenska rullgardinen definitivt ner.

ÖSTERS IF - DJURGÅRDENS IF 1-1 (1-0)
9'   1-0 Piñones-Arce
62' 1-1 Fejzullahu

Publik: 3847

Wulff
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Pavey- Persson - Elvby - Zlojutro
Piñones-Arce - Gero

65' Henningsson (Zlojutro)
75' Söderberg (Bojent)
82' Velic (Pavey)

Öster satte fart direkt mot Djurgården och redan i första minuten kom en genomskärare mot Pavey, som tyvärr blev alltför brant och hamnade hos Djurgårdsmålvakten. Två minuter senare lyfte Zlojutro in bollen från vänsterkanten mot Pablo Piñones-Arce men denne fick frispark mot sig i duellen mot målvakten. Minuten efter spelade Gero fram Zlojutro i bra läge, men avslutet tog på ett försvararben och täcktes ut till omställning.
    Fem minuter in i matchen var det så dags för gästernas första chans, när en slarvig rensning hamnade rakt i famnen på Erton Fejzullahu, men denne fick inte alls till anfallet som rullade rakt i famnen på Wulff. Det var ändå Öster som fortsatte pressa, och efter halvfarliga avslut av Gero och Persson skulle detta ge utdelning. Bojent lyfte in en boll som Piñones-Arce nickade via marken och ribban till 1-0.
    Knappa kvarten in i matchen såg det farligt ut när gästerna fick en frispark precis utanför straffområdet, men frisparken slogs rakt i muren och påföljande skott hotade aldrig Wulff. Minuten senare jobbade Piñones-Arce fram en farlighet när han till allas förvåning tilläts spela vidare efter en tuff duell, men ensam och ur vinkel kunde försvaret täcka hans avslut till en hörna som gick långt förbi alla hemmaspelare. Efter en lång period med spel mot Kenneth Höies mål såg det lite farligt ut i 24 minuten, när Bojent mötte ett inlägg på volley på ett sätt som med lite otur kunde blivit ett spektakulärt självmål men nu bara mynnade ut i en resultatlös hörna. Bara minuter senare avslutade dock Prijovic nära till vänster, och Djurgården fortsatte skapa ett par hörnor i rad. Efter detta mattades spelet något, och ingendera laget stod för några riktiga farligheter före paus.

Två minuter efter paus var PPA ruskigt nära att utöka Östers ledning. Zlojutro jobbade runt bollen på vänsterkanten, spelade vidare till Elvby som snabbt skickade in den mot Pablo, som styrde bollen över Höie men också precis utanför vänsterstolpen. Fem minuter senare var det den stora bortaklackens tur att sucka besviket. Erton klippte till från strax bakom straffpunkten och skruvade bollen över Wulff, men i ribbans undersida och ut. Chanserna fortsatte trilla in, tio minuter in i andra spelade Pavey in en boll som PPA lurade försvaret genom att hoppa över, men Gero fick inte till avslutet i bra läge. Minuterna senare fick nigerianen desto bättre träff när han såg att Höie stod långt ut och klippte till från 40 meters håll, förbi målvakten, men prickade stolproten.
    I 62 minuten skulle så kvitteringen istället komma. Jawo jobbade bra på högerkanten och kunde spela in bollen till en oroväckande fri Fejzullahu, som avslutade nere till höger under Wulff.
    Med 25 minuter kvar ersatte Henningsson Zlojutro, och satte fart direkt. Redan i sitt första anfall tog han ett optimistiskt avslut, och i anfallet efter rann han genom efter en snygg touch från Gero, men lade inspelet för brant så Höie hade inget problem att vara först på bollen. Minuten senare lyfte han in bollen mot Pablo, som - förmodligen i förvåning över att inte ha blivit avblåst för offside - nickade enkelt på Djurgårdsmålvakten.
    Den sista kvarten hann båda lagen bränna frisparkar i bra läge (Erton över, PPA i muren) och med tio minuter kvar var Gero övertygad om att han borde haft straff när han revs ner på väg genom straffområdet, men förgäves. I anfallet efter var det ånyo nära för Gero, när han nickade Piñones-Arces hörna precis till höger om mål.
    I matchens slut blev spelet allt mindre strukturerat och flera Österspelare drog på sig varningar, till synes i frustration över den nära förestående degraderingen.

Då Halmstad kvitterade mot BP i 90 minuten hade eventuella Östermål ändå varit förgäves och inget kunde rädda Öster kvar i Allsvenskan.

Se presskonferensen efter matchen:

Alla bilder Andreas Nilsson/bilderna.it