Summering försäsong

Öster har gjort en mycket fin försäsong med sex vinster en oavgjord och två förluster. Dessutom har laget mäktat med att göra 20 mål på nio matcher.
Öster fick en smakstart på försäsongen, då laget slog Kalmar FF med 3-2 och matchen var för att vara första matchen på säsongen välspelad. Första halvleken slutade 0-0, men sen började en riktig målfest inför storpubliken (1213 personer). Fredrik Lundgren öppnade målskyttet övriga östermål gjordes av David Vidarsson och Östers målskytte avslutades med Alexander Henningsson kanonskott.

Årets andra match var den traditionella matchen mot Sveriges Radio Kronobergs Länslag och även här blev det vinst. Öster vann med 3-1 och det var Darijan Bojanic började målskyttet med ett fint skott redan efter ett par minuter. Öster gjorde trots vinsten ingen jättematch och Länslaget bjöd på bra motstånd, övriga målskyttar i Öster var, Månz Karlsson (som även gjorde Länslagets mål) och Anton Henningsson.

Tredje matchen under försäsongen blev en chansfattig historia, det var nykomlingen Vargberg som kom på besök i Tipshallen. Öster skapade en hel del chanser och i den 82:a minuten avgjorde Darijan Bojanic med sitt 1-0 mål.

Årets första förlust kom i den fjärde matchen då Öster föll med udda målet borta mot Mjällby. Trots att Mjällby var det bättre laget så var Öster nära att kvittera men laget brände flera chanser i slutet av matchen.

I träningsmatchen mot Halmstads BK så provspelade Alexander Nadj (som senare blev valet som ersättare för Wulf) i Östermålet då Joakim Wulf blivit skadad. Nadj fick dock ingen svettig uppgift då Öster fullständigt körde över HBK och vann med 3-0. Öster nyförvärv Andreas Birgesson gjorde två mål och Johan Persson satte trean.

Öster på papprets största värdemätare under försäsongen var svenska mästarna Helsingborg, även i denna match stod Öster upp bra, matchen slutade 0-0. Öster var närmast segern då Matteo Blomqvist-Zampi i slutminuterna prickade ribban.

Matchen mot Falkenberg blev en svängig historia, Öster var inte speciellt bra i första halvlek men spelade upp sig till den andra. Kevin Amuneke gjorde 1-0 målet och sen gjorde Andreas Wihlborg 2-1, FFF kvitterade men det var Öster som fick sista ordet genom lagkaptnen Denis Velic som avgjorde matchen med sitt 3-2 mål.

Årets sista träningsmatch på hemmaplan spelades mot Kristianstad och Östers första halvlek var bra Elmin Nurkic öppnade målskyttet med att nobbnicka in 1-0. Efter det hade Öster två ribbträffar innan Kevin Amuneke ökade på till 2-0. Andra halvlek blev lika bra med österögon sett 3-0 gjorde Amuneke innan Hellgren ökade på till 4-0, hans första mål i östertröjan. Wihlborg ökade sen på till hela 5-0, innan Kristianstad gjorde ett tröst mål. Men Wihlborg var inte nöjd med detta, så han såg till att göra sitta andra mål för dagen och matchen slutade 6-1.

Det blev dock förlust i årets sista träningsmatch blev det förlust mot Landskrona BOIS på bortaplan efter en mardrömsöppning så förlorade Öster matchen med 3-1. Östers tröst mål gjordes av nyförvärvet Jonas Hellgren.

Matcher:
Östers IF – Kalmar FF 3-2