Stundtals lovande trots förlust

Det Allsvenska motståndet i säsongens första träningsmatch blev övermäktigt, men Öster bjöd på två snygga mål (plus ett jätteläge i slutminuterna) och flera bra individuella prestationer.

ÖSTERS IF - HELSINGBORGS IF 2-4 (1-2)
2'  0-1 Larsson
6'  0-2 Boateng
28' 1-2 Henningsson
50' 1-3 Simovic
61' 2-3 Söderberg
74' 2-4 Simovic

Publik: 1564

Öster ställde upp med:
Lundin
Björkén - J Andersson - Lindbladh - Bojent
Drott - Thydell
Henningsson - Strömberg - Hafizovic

45' Eriksson (Hafizovic)
80' Birgersson (Söderberg), Nurkic (Bojent)
82' Rehnström, Wennerhag, Hausenkamph (Drott, Strömberg, Henningsson)

Artikelbild:

Alexander Henningsson nickar in 1-2. Foto: Andreas Nilsson/bilderna.it

Östers mål:

Årets första match i Tipshallen bjöd - med stor hjälp av gästande supportrar - på en riktigt bra publiksiffra, och skåningarnas hyllningar till nye tränaren Henrik Larsson var - om än stundtals tekniskt inkorrekta, det finns nämligen 882 andra Henke Larsson - såväl rikliga som mäktiga.

Men den första chansen i matchen gick till hemmalaget, efter att Robin Strömberg vunnit bollen och nått Freddy Söderberg som försökte avsluta nere vid närmsta stolpen men Pär Hansson i Helsingborgs mål var med bra och blockerade avslutet. Redan i anfallet efter small det istället till åt andra hållet. Darijan Bojanic visade sin känsla när han snurrade upp försvaret och spelade fram en helt fri Jordan Larsson som kunde ge gästerna ledningen.

Bara minuterna senare var det unge Larssons tur att agera framspelare, denne gång till matchens kanske bäste spelare Ema Boateng - snabb och hårt jobbande både offensivt och defensivt - och redan sex minuter in i matchen hade vi 0-2 på resultattavlan.

Trots den tunga starten syntes inga gamnackar i Öster, utan laget spelade upp sig allt eftersom. Elva minuter in i matchen ryckte stenhårt jobbande Alexander Henningsson sig loss på högerkanten, och lyckades trots hög fart och låg vinkel få in ett riktigt bra inlägg, som Hafizovic dessvärre inte fick träff på med pannan.

Dryga kvarten in i matchen visade den ene provspelaren, Lundasonen Fritiof Björkén, offensiva kvalitérr när han tog en offensiv räd från mittplan inåt i banan och serverade bollen till Strömberg som var på väg genom backlinjen men inte riktigt fick kontroll på bollen.

I 28e minuten visade Öster upp det snabba passningsspel som tränarna drillar dem i. Strömberg direktskarvade en boll ut till Söderberg på högerkanten, och på det välavvägda inlägget fanns både Strömberg och Henningsson på plats, och den senare tryckte in bollen lågt vid första stolpen.

Målet gav hemmalaget självförtroende och nu började spelet se riktigt lovande ut. Tio minuter före paus kunde kvitteringen ha kommit när Björkén lyfte in en boll till Söderberg, men denne fick inte till volleyavslutet.

Mot slutet av halvleken återtog Helsingborg initiativet, men Strömberg hann med ett avslut på Hansson innan det var dags för paus.

Fem minuter in i andra halvlek visade Boateng sin snabbhet igen, och i jakten på honom lämnades Simovic fri - något Boateng upptäckte och spelade in bollen så Simovic smidigt kunde rulla in 1-3.

Gästerna hade mycket boll, men kvarten in i andra halvlek stack Öster upp. I ett av anfallen drevs bollen upp på vänsterkanten innan ett lågt inlägg kom mot första stolpen. Detta tajmade Freddy Söderberg perfekt, och stötte fram och klippte in bollen mitt framför näsan på Hansson.

Minuterna senare såg det farligt ut när Boateng var på väg genom, men en perfekt utförd brytning av Johan Andersson avvärjde i sista minuten. Minuten senare  hoppades hemmapubliken när Söderberg slet sig fri med målvakten, men till sist kom ändå en - förmodligen korrekt - avvinkning för offside. Öster kände vittring och strax därefter var Henningsson nära att lyckas stressa Hansson till ett misstag men skåningen kunde till slut rensa.

Med 18 minuter kvar var Söderberg nära igem. På en lång boll gjorde han en hoppnedtagning, men lyckades inte få total kontroll över bollen som slank ut över kortlinjen. I anfallet efter var Otto Eriksson nära att nicka in kvitteringen på ett inlägg, men avslutet gick precis till vänster om mål.

I sin anfallsiver lämnade hemmalget dessvärre defensiven på glänt och med kvarten kvar skulle det straffa sig. På en långboll kunde Simovic trycka undan sin försvarare och lyfta in 2-4 över Lundin.

I 81a minuten såg inbytte Andreas Birgersson ut att direkt skapa en farlighet när han rundade Björkman och fångade upp Nurkics svepande pass, menblev lite snopet avblåst för offside.

Ett bra anfall med minuterna kvar av matchen mynnade ut i en vänsterhörna, och denna var nära att resultera. Endera Johan Andersson eller Philip Hausenkamph fick en fot på bollen från nära håll och tvingade Hansson att göra en imponerande reflexräddning med högerhanden.

Öster fortsatte trycka på även påstopptid, först genom Simon Wennerhag som stack i en snabb rusch på vänsterkanten men fastnade på sista försvararen, och i slutminuten genom ett anfall som såg ut att ha gått i stå innan bollen spelades ut till Nurkic som rullade in en låg farlig boll genom straffområdet som tyvärr ingen av de båda Österspelarna i närheten kunde nå.