Storseger i Huskvarna

Öster växte alltmer i matchen mot Husqvarna, och trots en chansfattig första halvlek kändes 0-5 till slut nästan i underkant efter en massiv Österpress sista halvtimmen.

HUSQVARNA FF - ÖSTERS IF 0-5 (0-1)

0-1 41' Vasilj
0-2 57' Vasilj
0-3 75' Velic
0-4 81' Velic
0-5 87' Rajalakso

Publik: 273

Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad -  Bojent
Elvby - Drott
Donkor - Velic - Shaze
Söderberg

78' Rajalakso (Donkor)
80' Nurkic (Bojent)
83' Strömberg (Velic)

På artikelbilden har Mario Vasilj just nickat in 0-2.
Bilder och video: Andreas Nilsson/bilderna.it

Trupper finns på förbundets matchsida

FÖRSTA HALVLEK

öster inledde bra på Vapenvallen i säsongens sista Smålandsderby. Redan innan första minuten passerat skapade man första hörnan, men försöket till kort variant föll inte väl ut. Minuten senare kom ett inlägg från höger som Söderberg nickade ner mot Shaze, men bollen kom tyvärr bakom vänsteryttern som inte nådde den.

I femte minuten jobbade Björkén fram en högerhörna som kunde gett utdelning när Drott nådde högst men nicken gick tyvärr halvmetern över mål. Två minuter senare spelade Björkén bollen bakåt till Velic, som snyggt lyfte in bollen mot Shaze, som var ytterst nära att få med sig bollen till ett friläge men precis fastnade på en försvarare.

Minuten senare kom det ett nytt bra inlägg från höger - denna gång från Söderberg - som sånär nådde in till Shaze men precis räddades av Hermansson till hörna, som Velic försökte skruva in vid första men genomskådades.

Därefter tog hemmalaget över initiativet. I nionde minuten ställde man om och såg ut att hota - om inte Mario Vasilj varit på plats och täckt ut inlägget till hörna. Minuterna senare försökte man dra nytta av sitt välväxta lag när man lyfte in en frispark mot Karlsson Adjei, men denne fick ingen jätteträff med huvudet utan Rydén kunde utan större bekymmer plocka avslutet.

Spelet svajade sedan lite fram och tillbaka, men i 29e minuten såg det lovande ut när ett flackt inlägg från Björkén sånär nådde Shaze som tyvärr inte riktigt nådde bollen i ett bra läge framför mål.

Fem minuter före paus gjorde Shaze ett väldigt bra jobb på sin vänsterkant när han jobbade sig runt och borde haft frispark flera gånger om men till slut fick en hörna med sig. En hörna som Velic lyfte till synes långt men hittade till Vasilj med, där Vasilj tryckte in ledningsmålet på volley.

Två minuter senare såg första halvlek ut att få en riktig snackis när Shaze efter bra eget förarbete spelade fram bollen till en dessvärre rejält offside Drott, men assisterande såg först inte ut att vinka av och Drott fortsatte spela på läget, tills huvuddomaren blåste och assisterande även han kom sig för att höja flaggan.

ANDRA HALVLEK

Husqvarna såg sin chans att överraska Öster direkt i inledningen av andra halvlek, och Tegström satte fart för att stressa Rydén, dock utan resultat.

Några minuter senare fick Öster en frispark tio meter utanför straffområdet som Velic slog hårt men halvmetern över mål.

Efter en del goda tendenser lossnade det även med avsluten dryga tio minuter efter paus. Björkén gjorde ett bra jobb när han jobbade fram en hörna, som Husqvarnamålvakten Engström kunde boxa undan men när Vasilj lobbnickade in returen kunde han inte freda sitt mål.

Fem minuter senare rullade Öster runt bollen fint på högerkanten innan Velic fick bollen och såg en öppning vid bortre, men lyftningen mot vänstra stolpen gick strax över. Strax därefter var Söderberg på väg genom när han revs ner av en försvarare och fick frispark i bra läge. Husqvarna föll dessvärre inte för Östers variant utan muren fanns intakt när Bojent klippte till bollen och hade inga bekymmer att täcka.

Efter mycket Österpress utmanade hemmalaget i 70e minuten, i en snabb omställning som överrumplade Öster, men Jonathan Drott tog en imponerande löpning hemåt och bröt klockrent för att avväpna situationen.

Fem minuter senare kunde Öster istället stänga matchen när Velic fick bollen och gott om tid på sig i straffområdets vänstra utkanter, och vackert kunde skruva in bollen i högra krysset till 0-3.

Med tio minuter kvar spelade Öster ut registret, men bollade kanske runt lite väl mycket - åtminstone två spelare hade hyfsade avslutslägen men valde att passa vidare när man spelade runt bollen strax utanför Husqvarnas straffområde, innan bollen till slut rensades ut till hörna. Hörnan hamnade till slut hos Velic som trots många spelare i vägen kunde skicka in sitt andra mål för dagen.

Mot slutet stod Rajalakso för två bra lägen från sin vänsterkant, båda gånger efter snygga löpbollar från mitten. I första läget i 84e minuten såg han ut att få till ett bra avslut men bollen skruvade sig och stack en bra bit utanför. Tre minuter senare, efter en snygg utsida från Strömberg, lyckades han bättre och skickade upp Östers femte mål för dagen i krysset bakom Engström.

Hemmalaget skapade trots tung uppförsbacke en riktigt bra chans i sista ordinarie minuten, när Agovic sprang sig fri på en fin lyftning, men blev avblåst för vad som för oss som satt nästan i linje måste ha varit en väldigt snäv offside.