Stopp i Cupen efter sent mål

Cupmötet mellan Varberg och Öster blev en ganska chansfattig historia, där nog båda lag mot slutet ställt in sig på ett mållöst kryss men Varbergs Karlsson Adjei ville annat och placerade in segermålet på stopptid med vad som kom att bli matchens sista skott.

VARBERGS BOIS - ÖSTERS IF 1-0 (0-0)

1-0 90+2 Karlsson Adjei
Publik: 308

Nilsson
Varmanen - Berg - Stenberg - Pavic
Hauksson - Kusu
Kozica - Rochester Sørensen - Magnusson
Westermark

75' Bonnah (Magnusson), Zahirovic (Kozica), Engqvist (Sørensen)
86 Brenner Toris (Westermark)

Mer statistik på förbundets matchsida

Till skillnad från Varbergs-stadsdelen Håstens största turistattraktion, Håstensgrillen (rikskänd för sina enorma portioner), bjöd Svenska Cupmatchen på Håstens IP mellan Varberg och Öster inte på några större godbitar. Hemmalaget inledde dock som sig bör bäst och kunde hotat redan i första minuten om inte Matte Pavic alert rensat ut bollen via Des Kunsts ben till inspark.

Den starka vinden gjorde bollbanor svårbedömda och bara minuten senare var Jesper westermark nära att ta sig runt till vänster på en låg boll från John Stenberg som lurade de grönsvarta, men västkustarnas kapten Birkfeldt tog det säkra före det osäkra och sparkade helt sonika ner Österanfallaren. Den solklara frisparken lyftes in mot Dzenis Kozica men försvaret kunde nicka undan utan bekymmer.

Två minuter senare bjöds Öster på en hörna när Varbergsmålvakten skulle finta Westermark men missade bollen och tappade den ut över kortlinjen. På denna fick vi se en variant där Rochester fick tillbaka bollen snabbt och sedan lyfte en bra boll in mot mål där den olyckligt damp ner mellan Östers resliga mittbackspar Stenberg/Berg som båda hittat ytor strax framför mål och försvaret kunde rensa.

Bakåt såg det oftast bra ut, som när hemmalaget i nionde minuten lyfte en bra boll från Tranberg mot Des Kunst och Berg var följsam och styrde bara ut holländaren ur straffområdet ut mot högerkanten utan att riskera något.

Öster hade dock svårt att bygga upp ett eget spel och bortsett från en omställning kvarten in där Manasse Kusu avslutade lågt men inte jättehårt dröjde det till 22a minuten innan man skapade en riktig farlighet. Då bjöd Stenberg på ett riktigt bra uppspel längs vänsterkanten där Isak Magnusson rundade sin försvarare och såg ut att kunna nå först på bollen men målvakt Andersson tog en jätterusning och en riktig rövare när han tog med sig bollen ut ur straffområdet med handen men mycket rutinerat fick undan armen och täckte bollen med kroppen utan att begå något regelbrott.

Nu stod matchen och vägde och i 29e minuten kom en ny chans för Öster när Hauksson jobbade fram en frispark ute på vänsterkanten som Rochester lyfte mot bortre stolpen där Westermark kom smygande men en försvarare precis kunde styra bollen över huvudet på anfallaren ut över kortlinjen.

Halvlekens sista halvchans tillskrevs Varberg när de tio minuter före paus lyfte in en frispark från nära håll, som studsade runt lite framför mål innan den stack ut över kortlinjen. I jakten på bollen lade förre Österspelaren Jocke Lindner krokben för sig själv vilket ledde till oväntat stor upprördhet från båda lag och slutade i att domaren delade ut ett gult kort till Westermark(!).

Efter paus gick Öster till attack direkt, och även om det inte var jättenärakunde ändå fått se en riktig pärla redan halvmiuten in i halvleken när Varmanen lyfte in en boll och Magnusson slungade sig baklänges i en cykelspark, emn timingen var inte helt rätt och bollen stack i en båge ett par meter utanför vänstra stolpen.

Öster jobbade sedan fram en hel del, framför allt längs vänsterkanten, men fick inte till sistamomenten alls och kom aldrig till några riktiga avslut. Det gjorde istället hemmalaget när Des Kunst i 54e minuten spelade fram Tranberg som vickade sig förbi och avslutade stenhårt men i ribbans översida.

Varberg borde sedan haft ett riktigt bra läge i 62a minuten när samma holländare lyfte in en perfekt boll framför mål där Junior fanns, men om nicken var dålig eller Mathias Nilsson är så bra kan vi låta vara osagt, det kändes i vilket fall aldrig riktigt farligt.

Ett trippelbyte med kvarten kvar verkade pigga upp Öster och i 77e minuten fick man frispark i bra läge. Denna nickstyrdes strax utanför högra stolpen, tyvärr utan att någon av de andra rödblå hade chansen att nå fram för styrning.

Fem minuter senare lyfte Hauksson in en boll på Westermark framför mål, men en rejäl tryckare i ryggen gjorde att anfallaren missade nedbröstningen och en försvarare kunde rensa ut till inkast.

Det kändes som att Öster nu var det lag som ville mest men saknade den sista spetsen. Denna visade istället Varbergs Karlsson Adjei när han i andra stopptidsminuten ur knappt något läge alls placerade in matchens enda mål tätt nere vid högra stolproten, så välplacerat att Nilsson inte hann dit.