Stefan Karlsson spelar allsvenskt 2014

Stefan Karlsson

Under lördagen offentliggjordes Stefan Karlsson nya klubbadress. Efter överväganden blev spel i Allsvenskan 2014 det som vägde tyngst. Den offensive högerbackens karriär fortsätter kommande tre säsonger i Djurgårdens IF.

Stefan kom till Östers IF från Växjö Norra inför säsongen 2008, klev snabbt in i sin roll och har sedan dess varit en tongivande spelare som hunnit spela 151 tävlingsmatcher med sammanlagt 11 848 spelminuter i Östertröjan.

- Stefan är en växjögrabb med stort hjärta för Östers IF. Att han nu väljer Allsvenskt spel framför många andra saker som han värderar högt, tyder på hans målinriktning och satsning på fotbollen, säger Peter Wibrån för Östers Sportgrupp.

- Han vill verkligen bli så bra som möjligt och det har han visat i Öster hela tiden. Vi har degraderats från Allsvenskan och har därför inte det att erbjuda, allt annat har vi mött upp till. Att Stefan nu väljer att prova nya äventyr och sportsliga utmaningar är därför inget konstigt, mer än att det känns vemodigt då Stefan är och har varit en bra person och spelare som bidragit starkt till laget, lagkamraterna och klubben i flera år nu, fortsätter Peter.

- Det är samma situation som med Månz Karlsson. Detta är baksidan av att trilla ur en serie och då kan den här typen av konkurrenssituationer uppstå dvs att klubbar i högre serie uppvaktar bra spelare i en lägre serie. Med en spelare som Stefan och hans färdigheter, i hans ålder och med rådande kontraktssituation så har detta nu hänt. Vi känner att vi gjort allt vi kunnat för att behålla honom. Stefan är bara 25 år men har redan uträttat mycket för föreningen och vi önskar honom lycka till, avslutar Peter Wibrån för Östers Sportgrupp.