Stabil seger mot krubban

Öster trivs på bortaplan i år. Mot Lund inledde man mycket starkt, släppte sedan in hemmalaget i matchen men med knappa tjugo minuter kvar kunde Robin Strömberg avgöra matchen med ett efterlängtat mål.

LUNDS BK - ÖSTERS IF 0-2 (0-1)
16' 0-1 Velic
72' 0-2 Strömberg

Publik: 612

Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Shaze - Drott
Henningsson - Velic - Rajalakso
Strömberg

27' Wihlborg (Rajalakso)
45' Hafizovic (Wihlborg)
65' Söderberg (Velic)

På artikelbilden nickar Denis Velic in 0-1.

Statistik finns på förbundets matchsida.

Öster kom till start betydligt piggare än i senaste matchen, och tog tag i taktpinnen direkt. Trots stort spelövertag dröjde det till sjätte minuten innan första farligheten, då Velic försökte hitta Robin Strömberg som löpt sig fri, men an Lundaförsvarare satte in en klockren glidtackling och kunde precis avvärja läget. Fem minuter senare försökte sig Alexander Henningsson på ett skott från distans, men prickade en bit till vänster om mål. Strax därefter lyfte Rajalakso in en boll mot Strömberg i bra läge men en försvarare kunde nicka undan till en resultatlös hörna.

I sextonde drog Rajalakso igång ett anfall på sin vänsterkant, men bollen sökte sig snabbt ut till högerkanten där Henningsson satte ett av sina patenterade ryck och lyfte in en perfekt lyra i mitten, där lagkapten Velic mötte med pannan och obevekligt tryckte in ledningsmålet.

Bara två minuter senare var det nära igen när Rajalakso och Strömberg multi-väggspelade sig genom skåningarnas försvar men då kunde en försvarare bryta sista bollen strax innan den nådde Strömberg. Minuten senare spelade Nurkic in bollen till Velic och fick en delikat chip tillbaka som gav vänsterbacken fri lejd, men hans låga inspel styrdes ut över kortlinjen av en försvarare.

Någonstans runt den här tiden blev Öster en man kort, då Rajalakso för andra gången tvingades halta av plan. Trots det fortsatte man pressa och Strömberg la stort jobb bakom ett anfall på vänsterkanten, där den avslutande passningen såg ut att missa Isaac Shaze men istället nådde Henningsson som klippte till från bra position men tyvärr skickade bollen någon decimeter utanför högra stolpen.

I 28e minuten var Öster åter fulltaliga men gav istället bort hemmalagets första riktigt bra chans till dem. Två spelare hamnade i stort sett fria högt upp i plan och ett bra avslut tvingade Rasmus Rydén att styra bollen via hörnan till ribba. Två minuter senare var Fritiof Björkén nära att näta mot sitt gamla lag när Velic skickligt frispelade honom, men högerbackens avslut gick dessvärre över mål.

Istället blev det farligt åt andra hållet bara minuterna senare. Vid en hörna uppstod bråk efter att Rydén blivit förpassad in i stolpen av en hemmaspelare och domaren såg ingen annan lösning än att korta en spelare från vardera laget.

Åtta minuter före paus var det så ytterst nära en kvittering för de gulvita. Tobias Lewicki - kusin till mer kände Oscar - tog trots tuff uppvaktning sig genom på vänsterkanten och rullade in en perfekt boll framför må, där som tur var ingen hemmaspelare fanns för att peta in den.

I slutminuterna av första halvlek lyckades Öster åter bygga upp lite spelövertag, och framför allt en situation där både Strömberg och Velic var på bollen inne i hemmalagets målgård men fick sina avslut täckta stack ut.

Andra Halvlek

Lund stod för andra halvleks första läge när Lewicki såg ut att vara på väg genom, men fick se sig stoppad av en eminent glidtackling från Isaac Shaze. Den påföljande hörnan blev dock farlig när en Lundaspelare avslutade via försvarare i ribban och ut till en ny, resultatlös, hörna.

Tio minuter in i halvleken bjöd Öster på ett snyggt anfall när Velic spelade upp bollen till Henningsson som stack fram den mot Björkén, vars inlägg tog i ribbans ovansida men bara efter att han vinkats av för offside.

Nu hade Öster åter tagit över initiativet och rullade runt ganska mycket på Lunds planhalva. Avslut blev det inte så många däremot, och de som kom var inte sylvassa. I 70e minuten fick Henningsson en löpboll från Björkén och tog sig enkelt förbi sin första försvarare, men fick bollen långt från sig och fick frispark mot sig när han försökte vinna tillbaka den från den andre försvararen.

Två minuter senare kom så utdelningen. Hafizovic förvaltade boll väl på sin vänsterkant och tog sig nästan ner till kortlinjen innan han rullade in bollen mot bortre stolpen där Strömberg kom störtande och kunde glidtackla in ack så sköna 0-2.

Än en gång började de rödblå dock pusta ut lite för tidigt, och i 77e minuten var det nära att kosta på när Rydén tvingades långt ut och rensa en boll som annars hade fallit offer för en alltför öppen Lundspelare. Öster fortsatte ändå att skapa mest, och i 82a minuten var Söderberg sånär genom på en omställning men fastnade på sista försvararen.

Men Öster ville mer. I 86e minuten fick man hörna, och när bollen nådde tillbaka ut till Nurkic knoppade han - trots tydliga instruktioner från bänken om att spela ner bollen i hörnet och döda tid - in den mot Strömberg, som sånär nådde högst i duellen med målvakten som faktiskt först tappade bollen men hann plocka upp den igen innan någon rödblå hann dit.

Matchens sista chans skulle ändå tillfalla hemmalaget. Efter ett anfall på vänsterkanten i första stopptidsminuten slank Rindmo in mot mål, men avslutade i burgavelns utsida och Öster kunde spela av matchen fram till en välförtjänt segerkullerbytta.

Robin Strömberg jublar efter sitt 0-2.
Alla bilder:Andreas Nilsson/bilderna.it