Söderberg bröt måltorkan

Tränare Roberth Björknesjö är till stora delar mycket nöjd efter tisdagens seger mot Hvidøvre.
- Det såg bättre ut idag, vi passade bollen bra och det såg starkt ut i defensiven. Sedan borde vi kanske satt några bollar till, men det kommer.
Det han är mest missnöjd med är att man släppte in ett mål
- Vi hade bytt sex spelare och flera hamnar helt fel i sina positioner på hörnan. Men efter lite eftertanke är det mitt fel, vi borde ha övat på det men har inte hunnit.

HVIDØVRE IF - ÖSTERS IF 1-3 (0-1)

0-1 23 Söderberg
0-2 53 Vasilj
0-3 55 Hellgren
1-3 68 Rønne

Berglund
E Andersson - Lindblad - Vasilj - Nurkic
Elvby - Hellgren - Bergholtz
Zlojutro - Söderberg - Henningsson

45 J Andersson (Lindblad), Wihlborg (E Andersson)
61 Gero (Henningsson), Velic (Hellgren)
63 Lindner (Bergholtz), Birgersson (Söderberg)
67 Wennerhag (Zlojutro)

Tisdagens mål:

Öster satte hög press direkt i kylan på Avedøres konstgräsplaner, men det var danskarna som höll på att ställa till det först. I fjärde minuten var man på väg genom men Kalle Lindblad visade bra spelförståelse och hann inte bara tillbaka och bröt utan fick även inkastet med sig.
    I sjunde minuten kom så Östers första chans på ett inlägg, men Zlojutro i bra läge fick inte upp vänstern tillräckligt långt för att få träff på volleyn. Minuten senare tog Emil Andersson - tillbaka på "rätt" kant - en bra löpning och rundade sin försvarare, men på inspelet snett bakåt gick mitt mellan Zlojutro och Söderberg.
    Därefter följde ett par farligheter för hemmalaget. Först rann man genom med två man i mitten men stressades att ta avslut som gick en bra bit till vänster. Minuten senare var det nära ett friläge, men än en gång var Lindblad alert och täckte ut anfallet, bara för att två minuter senare medelst en elegant glidtackling stoppa en Jonathan Nielsen på väg genom.
    Med kvarten spelad tog Öster mer av spelet, och Emil Andersson fick visa upp sin snabbhet när han i en omställning sånär kunde ställa sin försvarare, men denne kunde i sista stund med målvaktens hjälp reda ut situationen.
    I 23 minuten visade Öster effektivitet. Berglund boxade ut en hörna, Zlojutro stack direkt och Marockofintade sig runt en försvarare och såg en öppning mot Söderberg som timade löpningen precist, och jagade från nästan halva plan mot mål, höll sin försvarare bakom sig och kunde rulla in lagets förlösande första mål för året.
    Zlojutro fortsatte jobba fram lägen. Fyra minuter senare skulle han täcka ut en boll till hörna men blev fult nersparkad, tog frisparken själv och knorrade den snyggt mot bortre krysset där Österspelare fanns på plats men blev avblåsta för ruff. Två minuter senare lyfte han en frispark från 40 meter som Henningsson nickstyrde tätt utanför vänstra stolpen och i anfallet efter var det en hörna han skruvade mot bortre stolpen, denna gång för att se den styras precis utanför av en till synes dansk skalle som domaren ansåg vara svensk. I 32 minuten spelade han bak bollen till Hellgren som fick på ett tungt avslut men fick se det täckas ut till hörna.
    På denna hade målvakten genomskådat Zlojutros sikte mot bortre hörnet, och drog igång en omställning som blev danskarnas bästa chans så långt. Berglund fick rädda ett friläge från vänster, och hade dessutom lite tur när andravågsdansken inte fick träff på bollen mot ett tämligen öppet mål.
    Zlojutro och Andersson såg ut att trivas ihop på högerkanten, bland annat stod Vlado för en mycket angenäm volleyklack fram till högerbacken, och danskarna hittade inget effektivt sätt att stoppa dem.
    Mot slutet av halvleken avtog intensiteten, men danskarna hann med en frispark i bra läge som tvingade Berglund att göra en svår räddning, och på returen fanns Lindblad på plats för att rensa.

I början av andra halvlek var Henningsson bra på hugget, men hade vid två tillfällen svårt att hitta någon att passa. Istället var det högerkanten som skulle stå för 0-2. I 53 minuten jobbade inhoppade Wihlborg fram en hörna, och Zlojutro prickade den rakt på Mario Vasilj som nickade den stenhårt i första krysset.
    Nästa mål kom redan två minuter senare, efter att Söderberg påpassligt stressat danskarna i ett bakåtpass, vunnit bollen och fullständigt osjälviskt spelade fram en helt fri Hellgren, som kunde klippa in bollen i en helt tom bur. Strax före timmen kunde det varit dags igen, när Söderberg lyfte över bollen till Zlojutro, vars lyftning dock tog vägen precis utanför vänstra stolpen.
    Efter ännu ett par hyfsade Österchanser var det i 66 minuten danskarnas tur, när högeryttern kom fri med Berglund och avslutade lågt, men fick se Östermålvakten styra avslutet utanför sin högra stolpe. Två minuter senare skulle ändå reduceringen komma, när Öster tappade positionerna på en högerhörna och Mads Rønne kunde nicka in reduceringen i bortre burgaveln.
    Öster återtog snabbt taktpinnen och inhopparna ville mycket. Birgersson kom till ett par avslut, och Gero hann med att friställa Velic (som avslutade precis till vänster) och ett suveränt jobb ute på vänsterkanten, där han slet sig förbi sin försvarare och slog ett stenhårt lågt inlägg (som även kan ha varit tänkt som skott) tätt framför mål där flera rödblå fanns men ingen fick foten på bollen.
    Danskarna var ändå inte slagna, och med fyra minuter kvar skapade de två farligheter. Först ett tungt avslut från nära håll som lyckligen gick i brösthöjd och var möjligt för Berglund att plocka och minuten senare en lyftning mot en anfallare som tvingade östermålvakten att gå 25 meter ut och rensa för att säkra. Därefter bjöds på ett bra samarbete mellan Wennerhag och Birgersson och ett avslut i höger burgavels utsida, men inga fler mål.

Vi ber om ursäkt för otydligheten vad gäller motståndarnas namn, men dessa spelade i träningsställ med endast mindre siffror på och var tyvärr svåruttydda i diset.

Vasilj nickar in 0-2

Glädje efter säsongens första mål.

Söderberg på väg fram mot 0-1.