Snöpligt poängtapp i slutminuten

Bortamatchen i Höllviken såg länge ut att bli närmast en karbonkopia på matchen i höstas, med ett tidigt mål av Robin Strömberg och sedan målsnålt. I 89e minuten bröts dessvärre mönstret när bollen i en stökig situation tog på Fritiof Björkéns han och Freddy Borg kunde kvittera på den resulterande straffen.

FC HÖLLVIKEN - ÖSTERS IF 1-1 (0-1)
1-0 2' Strömberg (strf)
1-1 90' Borg (strf)

Rydén
Björkén - Vasilj - Lindblad - Nurkic
Donkor - Strömberg - Östlind
Berglund

71' Velic (Östlind), Elvby (Drott)
77' Hafizovic (Strömberg)

Utvisning:
89' Björkén

Mer statistik finns på förbundets matchsida.

Se ett sammandrag på FC Höllvikens Play-sida HÄR.

På artikelbilden slår Strömberg in 0-1 på straff.
Alla bilder: Andreas Nilelind/bilderna.it
//oster.bilderna.it/#!album-1297

FÖRSTA HALVLEK

När Öster i augusti för första gången spelade på Höllvikens IP hann det bara gå en minut innan Robin Strömberg drämde in ledningsmålet. När det på söndagen var dags för återbesök var det namnet Östlind som oroade lika snabbt, men trycktes ner när han på sin väg in från vänsterkanten skulle slå bollen in till Strömberg. Den resulterande straffen fick Strömberg ta, och han smekte kallt in 0-1 bakom Markus Eskilsson.

Öster, för dagen i ett blått tredjeställ då vare sig det rödblå hemma- eller vita bortastället ansågs tillräckligt olikt Höllvikens rödvit-randiga, fortsatte jaga och i sjunde minuten blev det farligt igen. Richard Donkor klippte till från distans, ett skott som tvingade Eskilsson att lämna retur, varefter bollen så småningom hittade tillbaka till Donkor som nu nått fram till straffområdeslinjen, varifrån han avlossade ett tungt skott några decimeter över ribban.

Minuten senare stack Höllviken för första gången upp i anfall, och Egzon Sekiraca tog sig runt till vänster innan han skickade in ett lågt inlägg med en yttersida, men Mario Vasilj fanns på plats och nickade ut bollen till hörna. Tre minuter senare rullade hemmalaget en snabb frispark mot Andreas Persson som smugit sig in bakom Östers backlinje, men Rydén täckte av anfallaren väl och läget rann ut i ett inlägg som Nurkic kunde nicka undan.

Efter en period av jämnt spel utan riktiga chanser visade Östlind sin snabbhet igen i 27e minuten, när han rundade försvaret på sin sida och la en boll in mot målområdet där en fri Berglund tyvärr var en halvmeter från att nå den. I anfallet efter väggspelade sig Berglund fram fint med Strömberg, men fick en smäll i avslutsmomentet och fick ingen kraft i avslutet.

Öster fortsatte kontrollera spelet men det dröjde till 41a minuten innan det hettade till igen. Då vann Östlind boll på egen planhalva, trixade sig förbi ett par spelare och accelererade snabbt uppåt, där han hade både Berglund och Donkor med sig. Valet föll på den senare, som inte riktigt fick med sig bollen runt sin försvarare utan fick nöja sig med att få en hörna med sig.

ANDRA HALVLEK

Efter paus var det Höllviken som tog kommandot och skapade ett par snabba hörnor, men utan att komma till några egentliga farligheter. I 53e minuten stack så Öster upp men när Björkén försökte nå Berglund vid bortre stolpen kunde hemmalagets högerback Grannum precis nå upp och nickstyra den förbi anfallaren.

Tre minuter senare blev det betydligt intressantare, när Berglund tråcklade sig genom backlinjen och pricksköt mot nedre vänstra hörnet - ett skott som passerade målvakten men retfullt tog klockrent i stolpen och studsade över målvaktens arm på sin väg bort från mål.

Timmen in i matchen agerade Berglund istället framspelare när han hittade ut till Donkor, som fick ett bra läge men drog bollen i burgavelns utsida istället för i mål. Minuten senare satte Östlind fart i mitten och såg ut att var på väg fram i ett friläge men en fantastisk brytning från en Höllviken-försvarare grusade de förhoppningarna. Ytterligare en minut senare spelade Strömberg fram Berglund, som såg ut att få en rejäl smäll och gick omkull, men domaren lät spelet gå vidare.

Två minuter senare blev Österlägret upprörda när han däremot inte lät spelet gå vidare, utan blåste för en sen frispark (för Öster) i ett läge där Robinarna börjat ställa om och var på väg mot två ensamma felvända försvarare, men alltså istället fick nöja sig med en frispark djupt nere på egen planhalva istället.

Tjugo minuter före full tid visade Shaze sin fina fot när han lyfte en femtiometerboll upp till Donkor som var på väg in i offensivt straffområde, men högeryttern fick inte till nedtagningen och bollen rann i famnen på målvakten.

I 79e minuten bjöds vi på riktigt vackert spel när Berglund klackade fram inbytte Hafizovic som rundade sin kant och rullade bollen inåt till Velic som skarvade vidare till Donkor som kom fri med målvakten, men fick se denne lyckas studsa upp och få en tå på bollen som annars skulle rullat förbi honom.

Mot slutet av matchen tog Höllviken tillbaka initiativet och i 84e minuten fick man en frispark i bra läge som Christoffer Levi slog hårt men strax ovanför mål. Några minuter senare kom så en snabb omställning och i en trasslig situation rullade bollen förbi Rydén i stolpen, och när Andreas Wihlborg skulle slå in returen gick bollen på armen på Björkén som var på väg att hämta balansen efter att ha halkat. Straffen var otvetydig men domaren valde även att dela ut ett rött kort till Björkén. Straffen slog Freddy Borg säkert - även om Rydén gick rätt - in till 1-1, ett resultat som stod sig de få stopptidsminuterna ut.