SNABBA MÅL SÄNKTE ÖSTER

Efter en bra start sänktes Öster av fem tunga minuter havtimmen in i första halvlek, när ett par enkla misstag tillät hemmalaget att ta en tvåmålsledning som man sedan kunde försvara effektivt.

JÖNKÖPINGS SÖDRA IF - ÖSTERS IF  2-0 (2-0)

1-0 31 Hamidovic
2-0 36 Hamidovic (straff)
Publik: 2225

Andersson
S Karlsson - Lundgren - Örnblom - Silverholt
Pavic - Ljungberg - Drott - Silka
Ahrn - Johansson

46' Johannesson (Ljungberg), Kapcevic (Ahrn)
56' Joao Pedro (Kapcevic)

Mer statistik på förbundets matchsida

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde matchen på ett till synes svårspelat Stadsparksvallen piggt, och redan innan minuten hade gått skapade man en bra situation när Mattias Pavic tog sig fram på sin högerkant och slog en låg boll in i mitten som Calle Johansson dessvärre var halvsekunden och en rejäl knuff i ryggen från att nå.

Öster fortsatte bra och hade ett riktigt vasst läge i 17e minuten på en låg frispark från Christian Ljungberg som styrdes precis förbi foten på Gustav Ahrn vid bortre stolpen och ut till hörna.

Därefter tätade båda lagen till försvaren och ingen sida kom till några riktiga avslut förrän i 31a minuten, när ett Jsödra-avslut täcktes upp i ansiktet på en Österförsvarare och styrde ut mot kortlinjen där Jallow påpassligt hann upp den och lyfte in en fin boll till Hamidovic (som nätade mot Öster här på Stadsparksvallen 2017 i Svenska Cupen) som akrobatiskt styrde bollen vidare till sig själv innan han kallt petade in ledningsmålet nere vid vänstra stolpen.

Öster hade inte hunnit samla sig innan det small till igen. En olycklig bakåtnick efter en nickduell gav Hamidovic en lucka och när Örnblom kom fel in i brytningen och rev ner anfallaren var det inget att säga om straffen. En straff som Hamidovic själv placerade perfekt nere vid vänstra stolproten (samma nätmaska som ettan), otagbart för Tobias Andersson trots att denne gick åt rätt håll.

Sex minuter före paus kunde så reduceringen kommit, efter bollvinst på offensiv planhalva som gav Ahrn en yta där han ryckte innan han försökte placera in ett hårt avslut mot bortre burgaveln men Frank Pettersson stod för en bra fotparad.

Öster hann med en chans i halvlekens sista sekunder också, när Silverholt lyfte in bollen till Liridon Silka som halkade till i avslutsmomentet och inte fick någon större kraft i volleyn.

ANDRA HALVLEK

Direkt i paus fick vi se ett dubbelbyte när både Johannesson och Kapcevic kom in. I 48e minuten spelade man runt bollen bra innan Pavic skarvade fram i en lucka mot Calle J som var nära att ta sig genom men fastnade på ett ben i sistaläget.

Strax därefter såg Hamidovic ut att springa sig till ett bra läge men en bra utrusning av Andersson som nickade ut bollen till inkast avvärjde situationen.

Några minuter senare samarbetade de båda inbytta anfallarna när Kapcevic skarvade in en boll genom backlinjen för Johannesson men fick den lite för brant så målvakten kunde snappa upp den. Strax därefter kom en riktig farlighet ur knappt nånting när Joao Pedro tog sig runt och sköt på distans via Johannesson och målvakten fick jobba bra för att hinna ner och plocka bollen.

Detta blev dessvärre det sista Kapcevic hann göra i matchen, innan han började ta sig mot högerbenet och fick linka av banan för att någon minut senare ersättas av Joao Pedro.

Därefter präglades matchen av att Öster hade mycket boll men inte alls lyckades ta sig genom ett kompakt Jsödra-försvar. I 62a minuten såg det lite lovande ut efter en bra hörna från vänster efter att Crona rensat ut ett bra inlägg. Efter lite flipper fick Lundgren till ett bra avslut som täcktes upp i luften och när bollen närmade sig marken igen blåstes Pavic av för att ha vunnit en nickduell.

Strax därefter kom ett bra inlägg från vänsterkanten som Stefan Karlsson mötte med pannan och stötte mot höger burgavel men inte kunde få tillräcklig kraft i för att överlista Pettersson.

Fem minuter senare såg det lovande ut när en bra frispark hittade en frisprungen Lundgren men domaren valde att blåsa frispark för hemmalaget efter att Fendrich sprungit in i en screenande Stefan Karlsson och fått ont.

Pressen öppnade ju Öster bakåt och bara sekunder senare fick Tobias Andersson också visa upp sig efter att Hamidovic nickskarvat i bra läge och fått bra fart på bollen mot vänstra krysset.

Därefter gick luften ur Öster och ett nöjt hemmalag kunde utan större möda spela av en kvart innan en desperat Österjakt inleddes, dock utan att skapa något direkt läge framåt medan man återigen öppnade sig bakåt och i 88e minuten var det bara en bra utrusning av Anderson som stressade en helt fri anfallare i ett tre mot två-läge att avsluta en bit till vänster om mål.

Se höjdpunkter på TV4 Sport: