Skön start på hösten

Båda sommarens nyförvärv presenterade sig ordentligt i cupsegern mot Myresjö/Vetlanda  på ett regnigt Myrvalla. Daniel Ahonen fick mycket speltid och gjorde två mål, medan David Johannesson hann med ett mål, en assist och en stolpträff på dryga tjugo minuter på plan.

På artikelbilden sätter David Johannesson 0-5. Alla bilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

MYRESJÖ/VETLANDA IF - ÖSTERS IF 0-5 (0-1)
0-1 37 Velic
0-2 50 Ahonen
0-3 65 Östlind
0-4 72 Ahonen
0-5 90 Johannesson

Publik: 485

Nilsson
Björkén - Vasilj - Lindblad - Stahre
Drott - Elvby
Donkor - Velic - Östlind
Berglund

20' Ahonen (Donkor)
68' Johannesson (Berglund)
74' Strömberg (Velic)

Mer statistik på förbundets matchsida.

//oster.bilderna.it/#!album-1327

FÖRSTA HALVLEK

Det som såg ut att bli en riktig fotbollsfest på fina Myrvalla dämpades en aning av ett massivt regn som kom lagom till matchstart, och fick såväl de flesta spelare som domaren att halka omkull rejält åtminstone varsin gång. Spelkvalitén blev inledningsvis också därefter, och ett par frisparkar som stack en bit utanför var det mest upphetsande den först kvarten.

I 17e minuten fick så Richard Donkor en sen smäll på hälen, och tvingades till ett tidigt byte, vilket gjorde att Daniel Ahonen fick chansen att visa upp sig. En chans man nog får säga att han förvaltade väl - redan efter två minuter på plan visade han bra speluppfattning när han grundlurade en försvarare och petade fram bollen till Björn Berglund, som blev lite överambitiös i sitt försök att runda (Österbekante) Myresjö-målvakten Ambjörn Lennartsson och tyvärr blev av med bollen halvvägs.

Fem minuter senare tog Ahonen ett tungt avslut som Lennartsson kunde styra ut till hörna.

I 37e minuten skulle så ledningsmålet komma. Denis Velic fick en boll från vänsterkanten, stannade upp och la över bollen för vänstern innan han kallt rullade in 0-1 nere i högra hörnet.

Två minuter senare var det nära att bli ett andra också, när Stahre rullade in en boll i liknande läge men den här gången hann målvakten ner och kunde precis få bollen utanför stolpen.

ANDRA HALVLEK

Andra halvlek hettade till betydligt snabbare. Tre minuter efter paus tog sig Björkén nästan genom och bollen som fastnade hittade till Berglund,men målvakten var med bra och kunde plocka avslutet. Två minuter senare utnyttjade Ahonen en lucka som uppstod när Östlind disciplinerat (och tydligt) sprang bort från ett offsideläge, vilket lämnade helt öppet mot mål för Ahonen som lurade ner målvakten och iskallt lyfte in sitt första mål i Östertröjan.

Nu handlade det mesta om de rödblå gästerna, och vi bjöds även på bättre spel. I 57e minuten prickade Ahonen en 50-meters cross på Östlind, som var ytterst nära att hitta in med bollen till en fri Berglund men fick bollen på försvararens häl i inspelsläget. Strax därefter återgäldade Östlind genom en bra boll in i straffområdet på Ahonen, men denna gång lyckades Lennartsson komma i vägen för avslutet. Strax därefter spelade Östlind en bra lyftning in i mitten där Velic hittade den och nickade tätt tätt utanför högra stolpen.

Efter en lugnare period tryckte Öster på igen med 25 minuter kvar av matchen. Efter att Berglund fått en tuff smäll vid mittlinjen vann Drott boll, gick själv upp mot straffområdeslinjen och rullade ut bollen mot Östlind, som utan att tveka drog in bollen i höger burgavel.

Sju minuter senare var det dags igen, och nu var det klapp-klappdags. Östlind spelade in till Velic, som passade vidare till en nyss inbytt Johannesson i höjd med straffpunkten. Denne skippade chansen till ett snabbt avslut utan spelade bollen vidare ut till Ahonen, som kunde drämma upp bollen i nättaket precis intill högra stolpen.

Bara minuten senare såg det ut som om Johannesson skulle få göra ett snabbt mål ändå, när han slet sig genom backlinjen och rullade bollen förbi målvakten men tyvärr träffade stolpen.

Med kvarten kvar hade så gästerna en bra chans att reducera, när man fick frispark ett par meter utanför straffområdeslinjen till vänster. Lagkapten Viktor Lager stegade fram och klippte till stenhårt, men halvmetern över Malkolm Nilssons ribba.

Istället skulle Johannesson också få näta. I sista ordinarie matchminuten hittade han genom backlinjen och fri med Lennartsson gjorde han inget misstag, utan placerade in 0-5 till höger om målvakten.

Daniel Ahonen chippar in 0-2.