Skön seger i årets svängigaste match

Öster inledde bra i båda halvlekar mot Vasalund, för att sedan tappa mot slutet. Ikväll räckte det dock hela vägen till en viktig seger som ger trygghet inför slutpurten.

ÖSTERS IF - VASALUNDS IF 3-2

1-0 1 Mortensen
1-1 28 Andue
1-2 45+3 Vasic
2-2 48 Pavic
3-2 56 Hauksson

Nilsson
Varmanen - Berg - Stenberg - Nordström
Hauksson - Kusu
Pavic - Lima - Magnusson
Mortensen

46' Silverholt(Nordström), Westermark (Lima)
66' Mujanic (Pavic)
83' Brenner Toris (Magnusson)
89' Adolfsson (Mortensen)

Mer statistik på förbundets matchsida.

DENIS VELIC OM MATCHEN:

"Vi gör en fantastisk start såklart, men sen tycker jag resten av halvleken är sådär. Vi pratar om ett par saker inför den här mstchen som jag är otroligt besviken på såhär i efterhand. Vasalunds omställningsspel, jag tror vi åker på fyra-fem stycken innan de gör 1-1, hela första halvlek åker vi på omställningar i stort sett.

Vi har ett ganska tufft snack i halvtid, där vi är ganska tydliga mot varandra, och gör ett par förändringar. Vi får in lite ny energi och sedan tror jag det är otroligt viktigt att vi får med oss 2-2 snabbt.

Trean är lite turligt, jag tror Alex skott touchar någon på vägen in. Sedan är resten av matchen jämn, det är mycket kamp. Det finns ett par lägen vi kan stänga matchen men även ett par vi lever farligt så jag är jätteglad att vi kan summera kvällen med tre poäng."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Öster inledde hemmamötet mot Vasalund på bästa tänkbara vis och kom till två anfall innan första minuten hade gått, varav det andra resulterade i ett ledingsmål. Billy Nordströms välplacerade inlägg hittade Nicolas Mortensen som nickade in 1-0 vid vänstra stolpen.

Öster stod även för nästa läge när Pavic i 4e minuten spelade fram  Isak Magnusson, men ytterns avslut mot vänstra stolproten var lite för löst för att kunna utmana Vasalunds målvakt Mitu.

Öster var sedan nära i 6e minuten när Varmanen lyfte en boll för styrning in framför mål som Mortensen inte nådde, men målvaktens retur stack precis bredvid en helt ren Lucas Lima.

Bollen rensades sedan till Mattias Pavic, som kapades bara centimeter utanför straffområdeslinjen och fick frispark med sig. Denna slogs av Billy Nordström mot bortre krysset och tvingade målvakten till en bra räddning.

Efter Magnussons kott på Mitu i 11e minuten tappade dock hemmalagetfart och gästerna kunde ta sig in mer och mer  i matchen.

Även om kvitteringen kom på en omställning kändes det inte direkt överraskande när Durmaz i 28e minuten tog med sig bollen långt innan han spelade Andue som från straffområdeslinjen kunde pricka in 1-1 tätt intill högra stolpen.

Resten av halvleken präglades av svajande spel från båda håll, och vi var nog många som hade hunnit ställa oss i korvkön när gästerna i andra stopptidsminuten kom till anfall och Durmaz spelade smart över till fjolårets Superettansuccé Vasic som nådde bollen vid bortre stolpen och glidtacklade in 1-2.

ANDRA HALVLEK

Öster startade andra halvlek lika bra som man inledde den första. Av den tveksamhet som märkts innan paus syntes inget och hemmalaget satte takten direkt. Bara minuten in lyftes en bra boll in på Mortensen, som dock på grund av en rejäl arm om nacken inte kunde nå den.

Dryga minuten senare blev det desto farligare efter att Varmanen lyft in en boll från höger som såväl Westermark som Pavic skarvade innan den nickades ut tillnyss inbytte Oliver Silverholt, vars hårda avslut styrdes i en båge mot mål innan Pavic hann fram och kunde trycka in kvitteringen med pannan.

Denna gång behöll hemmalaget pressen efter målet och i 56e minuten skulle det ge utdelning. Alex Hauksson klippte till från distans och fick med hjälp av styrning en lurig bollbana som helt ställde Mitu och damp ner bakom honom till 3-2.

Tjugo minuter före full tid var Öster mycket nära att utöka ledningen när Westemark tog sig fram på högerkamten och slog en bra boll tvärs över straffområdet till Magnusson som fick fin träff men Mitu kunde precis få handen på och stoppa skottet.

Minuterna senare fick Magnusson in en boll från vänsterkanten som nickrensades rakt upp i luften och Mortensen försökte en cykelspark men en försvarare kunde nicka undan avslutet.

Öster fortsatte pressa högt och sex minuter före full tid kom Mujanic till ett tungt avslut som målvakten tvingades tippa till hörna. Denna prickade Malmölånet mot första stolprn där Månz Berg dök fram men försvaret kunde precis rensa undan.

Tilläggstiden blev lång för alla rödblå med bland annat ett farligt inlägg från vänster där Nilsson fick en rejäl smäll när han skulle boxa undan bollen, och Öster kunde till slut bärga tredjeraka hemmasegern (i nionde hemmamatchen i svit utan förlust) och ta ett stort steg mot säker mark.