Skön poäng på Vångavallen

Filip Stenmark i en straffsituation. Bild: Andreas Nilsson/bilderna.it

Ett hårt kämpande Öster fick med sig en poäng med mersmak efter 0-0 i Trelleborg. I slutet kunde både inhoppade Stenmark och Rajalakso fått varsin straff med sig.

TRELLEBORGS FF - ÖSTERS IF 0-0

Publik 1564

Startelva

Rydén

Örnblom - Vasilj - Johansson - Lindblad - Nurkic

Elvby - Drott

Donkor - Strömberg - Rajalakso

Byten

74' Hjalmarsson (Rajalakso), Stenmark (Örnblom)

80' Hafizovic (Donkor)

Matchfakta finns på förbundets matchsida.

Alla bilder: Andreas Nilsson/bilderna.it

Första halvlek

De tillresta Östersupportrarna bjöds på såväl en ny formation (5-2-3) som (beroende på hur noga man följer Östers u19- och cupäventyr) ett par nya ansikten i söndagens bortamatch mot seriesuveränen Trelleborg på mysiga Vångavallen. Filip Örnblom tog plats från start till höger i en väldigt stark fembackslinje, och med dryga kvarten kvar hoppade både Johan Hjalmarsson och Filip Stenmark in. Samtliga stod för bra insatser även om unge Örnbloms i princip felfria 75 minuter förstås lyste extra starkt.

Öster började försiktigt mot serieledarna, men började snart ana en viss tveksamhet (mättnad?) hos hemmalaget och tog snabbt över mycket av spelet i första halvlek. Trelleborg hade svårt att hitta öppningar i fembackslinjen och i andra änden rev framför allt Donkor gång på gång upp luckor med sina löpningar både med och utan boll.

I 34e minuten serverade Ghananen även ett precist inlägg från vänsterkanten, som  Strömberg nickstyrde endast centimeter utanför högra stolpen. Minuterna senare var Strömberg nära igen när Nurkic skickade in ett hårt inlägg som skåningen bara var centimeter (samt en ganska burdus tröjryckning från en TFF-försvarare) från att kunna styra in bakom Persson i hemmamålet.

Andra halvlek

Efter paus såg hemmalaget betydligt vitalare ut och satte en helt annan press på Öster - men hade fortsatt problem att tråckla sig den sista biten genom backlinjen. Både Jovanovic och Amiri utmanade bra men saknade skärpan i avsluten - alternativt stoppades av ett mycket bra samarbete mellan de tre mittbackarna - som samtliga stod för viktiga brytningar - och Rydén.

Under Trelleborgspressen hade åtminstone Camara Jönsson två bra avslut från nära håll som Rydén fick göra bra räddningar på.

Med tjugo minuter kvar drog Rajalakso igång en soloräd längs högerkanten, ganska lik den han stod för på slutet mot Halmia men nu gick han på mål istället för att passa, och såg ut att bli väldigt hårdhänt behandlad av den siste Trelleborgsbacken - men domare Camlibel tyckte inte det räckte för att blåsa straff.

Det gjorde han inte heller åtta minuter senare när nyss inbytte Filip Stenmark med en snygg fint skapade ett jätteläge och tog sig in i Trelleborgs straffområde från högerkanten, och en försvarare till synes utan att röra bollen fick omkull Österjunioren, som fick nöja sig med en lufttur i utbyte mot sitt friläge.

I sista ordinarie matchminuten höll de flesta tillresta rödblå andan, när hemmalaget fick en frispark precis utanför Rydéns straffområde. Rutinerade Haynes klev fram till bollen men slog den lyckligen rakt i muren.

Öster var ändå nära att skapa en bra sista chans på stopptid när Hafizovic tog mot bollen vid mittlinjen, drog en motståndare och sedan la bollen mot en perfekt löpande Strömberg, men en tåspets från den siste försvararen avvärjde dessvärre det jätteläge som annars uppstått.