SILKAS SENA MÅL GAV TRE POÄNG

Öster såg, trots två ribbträffar, ut att gå mot ett kryss i Halmstad, men en högkaratig kontring i sista ordinarie minuten där Calle Johansson spelade fram Liridon Silka gav säsongens första trea.

HALMSTADS BK - ÖSTERS IF 0-1 (0-0)

0-1 90 Silka
Publik: 2053

Andersson
S Karlsson - Lundgren - Örnblom - Silverholt
Pavic - Drott - Ljungberg - Andreasson
Johansson - Johannesson

69' Silka (Ljungberg)
76' Ahrn (Johannesson)
91' M Karlsson (Johansson)

Mer statistik på förbundets matchsida.

JÄRDLER OM MATCHEN

"Fotboll är märkligt. Två veckor i rad har vi varit klart bättre än våra motståndare, men släppt in mål efter 90:3 minuten. Idag är vi inte bättre men sitter här med tre poäng istället.

Det kan gå åt vilket håll som helst, jag tycker att totalt sett är Halmstad bättre än oss. De börjar matchen bra, pressar oss högt och vi får inte till den speluppbygnad vi pratat om.

Sen äter vi oss in i det och mitt  i halvleken har i en bra period och sedan har vi de två ribbträffarna också.

Det var en riktig kämpaseger, vi jobbar och offrar oss för varandra och då förtjänar man att få det med sig ibland också.

Målsekvensen är fantastiskt bra, där visar vi skärpa vi inte haft tidigare. Sedan har vi mer fotbollsmässigt att önska."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Det syntes att det var två lag med rejält stukade självförtroenden som möttes på Örjans Vall på söndagen. Ingendera laget har fått det att fungera i inledningen och vi bjöds tidigt på exempel på detta när HBK:s jättelöfte Gabriel Gudmundsson i åttonde minuten ställdes inför ett nästan öppet mål efter förarbete av Karim, men skickade avslutet högt över mål.

Knappa kvarten in i matchen fick vi för första gången se Öster som vi vill se dem, när Christian Ljungberg slog en fin boll ut på Mattias Pavic, som såg att Calle Johansson skulle bli svår att nå i mitten och istället spelade snett bakåt till David Johannesson som tog i rejält men fick skottet täckt nära sig.

Minuterna senare var det nära åt andra hållet när Gudmundsson läckert lyfte in bollen mot Karim som lobbnickade tätt utanför högra stolpen.

Halvtimmen in i matchen visade Anton Andreasson åter upp sitt tunga skott när han framspelad av Ljungberg avslutade från straffområdeslinjen stenhårt mot första stolpen men Österbekante HBK-målvakten Malkolm Nilsson hade bra koll på boll banan och kunde pressa ut bollen till hörna.

De sista fem minuterna före paus bjöd på rejäla chanser åt båda håll. Först skickade Gudmundson ett vasst avslut lågt mot vänstra stolpen där Tobias Andersson fick göra en riktigt bra räddning ut till hörna. Minuterna senare sköt Silverholt via ett HBK-ben i en stilig båge över målvakten i ribban och på returen spelade Pavic fram Calle Johansson, som slog ett väldigt fint inlägg vilket Andreasson mötte stenhårt med pannan men målvakten kunde styra upp i ribban.

ANDRA HALVLEK

Efter paus bjöds det på mindre. Efter ett bar omställningsläge i 46e minuten där Calle J revs ner riktigt fult men bara fick frispark med sig dröjde det nästan tio minuter innan nästa farlighet. Då skickade Silverholt en lång boll upp mot en misstänkt offsidespringande Johansson som fick fortsätta men målvakt Nilsson hann ut långt och kunde rensa bollen innan Calle hann upp den.

I 57e minuten snodde David Johannesson bollen efter en HBK-hörna, och tog en jätterusning över hela planen, komplett med att hålla undan en försvarare som rev och slet å det grövsta i hans arm, innan han avslutade mot vänstra stolproten men inte kunde få tillräckligt kraft i skotte för att lura Nilsson.

I 77e minuten bjöd Halmstads nyinbytte Rasmus Wiedesheim-Paul (målskytt mot Öster i Värnamo i höstas) på ett riktigt konststycke när han tråcklade sig genom Österförsvaret men stressad av Fredrik Lundgren rullade yttern sedan inlägget rakt på en välplacerad Silverholt.

De flesta hade nog börjat ställa in sig på ett oavgjort resultat när Stefan Karlsson i sista ordinarie matchminuten vann boll bra halvvägs in på egen planhalva, men Öster ville annorlunda. Inbytte Ahrn spelade bollen till Jonathan Drott som slog en delikat löpboll för Calle J att jobba på. Detta gjorde Johansson med bravur, gjorde bort en back och drog på sig samtliga fyra försvarare innan han kallt rullade in bollen framför mål där Liridon Silka kunde kosta på sig att ta mot och stanna bollen innan han bredsidade in ledningsmålet och kunde jubla framför det dryga femtiotalet i bortaklacken.

De dryga sju minuternas tilläggstid fick vi se precis det spel vi tidigare efterlyst i ett liknande läge - Öster höll i bollen långa perioder och riskminimerade. Även om hela laget jobbade rätt värmdes ett cynikerhjärta av att se unge inhoppare Ahrn - som givetvis egentligen hellre än allt annat vill visa sina offensiva kvaliteter - rutinerat jogga ut bollen mot hörnflaggan och döda tid istället för att försöka komma till avslut. Trots sju tillagda minuter hann det aldrig bli riktigt oroligt, och äntligen fick spelarna slå en efterlängtad kullerbytta framför klacken.

Se höjdpunkter på TV4 Sport: