Sena mål sänkte Falkenberg

Trots spel med en man mer hela andra halvlek dröjde det till slutet innan vi lyckades skapa nåhon riktig press, men mot slutet släppte det och både Jesper Westermark och Nicolas Mortensen kunde skriva in sig i målprotokollet.

FALKENBERGS FF - ÖSTERS IF 0-2 (0-0)

0-1 88 Westermark
0-2 90+2 Mortensen
Publik: 1093

Nilsson
Varmanen - Berg - Stenberg - Pavic
Magnusson - Kusu - Hauksson - Rochester Sörensen - Lima
Mortensen

56' Mujanic (Hauksson)
76' Zahirovic (Rochester), Nordström (Magnusson)
87' Westermark (Varmanen)

Utvisning:
45+2 Kizito
Mer statistik på förbundets matchsida.

Falkenberg inledde piggt för att vara ett bottenlag, och jobbade fram sin första hörna (i en väldigt hörntät matchinledning men sju stycken första 18 minuterna) redan efter 30 sekunder. Denna mynnade sånär ut i ett drömmål när bollen nickades undan till  Malmölånet Samuel Adrian som fick jätteträff på halvvolley och satte bollen stenhårt upp i högra krysset - men förgäves då domaren blåst av för (en rätt rejäl) ruff mot Mattias Pavic i läget innan.

Ett par hörnor senare kom så en straffsituation i tionde minuten när Manasse Kusu avslutade från distans och skottet styrde på en försvarares fot upp på tidigt inbytte Tobias Karlssons arm - ett läge där domaren mycket väl kunde blåst straff även om det hade varit hårt.

Två minuter senare kom en målchans ur nästan ingenting när Månz Berg nickade ner ett inlägg framför mål efter ännu en hörna, och Falkenbergsförsvaret tog det lite väl lugnt så Alex Hauksson hann dyka fram ur nästan ingenting och utmana rejält, men målvakten hann precis före.

Därefter tog hemmalaget över det mesta, och framför allt Bergmark Wiberg hade riktig show på sin kant. I 13e minuten tog han sig in elegant (läs: lite väl enkelt) och skapade en jätteöppning för anfallskollegan Kizito men Varmanen läste spelet bra och dök in med en fot och kunde styra ut bollen till hörna precis innan den nådde ghananens fot.

I 20e minuten visade så Lucas Lima sin kvalitet när han fick bollen halvvägs in på offensiv planhalva, vände och satte fart mot mål innan han föll på Noréns släpande ben precis innanför straffområdeslinjen, och de flesta nog trodde på straff men domren vinkade att spela vidare.

Peter och Bergmark Wiberg stod sedan för varsin bra inbrytning från höger för hemmalaget, men i båda fallen kunde Östers försvar bryta passningarna innan de nådde sina respektive mål. För Östers del var ett snyggt uppspel på högerkanten där Varmanens inlägg sedan blev några meter för djupt för att hitta Lima på bortre stolpen det man hade innan paus.

Precis före paus kom så en viktig situation ur ingenting. Hauksson låg tätt på Kizito, som efter att bollen spelats vidare ledsnade och tryckte upp armbågen i ansiktet på islänningen - en reaktion som bara kan få ett utfall, och så även i detta fall, även om det dröjde någon minut innan domaren väl visade det röda kortet.

Att Öster var en man mer syntes inte över huvud taget under de första 15 minuterna av andra halvlek. Istället fick vi se en jämn tillställning där hemmalaget hade den chans som skapades, när Bergmark Wiberg tog sig fram och rullade en boll precis framför Östers mållinje men den slank halvmetern framför fötterna på Peter och inbytte Anton Wede som följt med upp i löpningen.

Runt 20 minuter in i andra halvlek började Östers numerära övertag så äntligen synas spelmässigt också. I 67e minuten fick vi se en fin kombination när inbytte Mujanic spelade inåt till Rochester som direktskarvade in i straffområet på en springande Lima, som tyvärr fick avslutet väl rakt på målvakten som, om än med visst besvär, kunde stöta bollen rakt upp i luften.

Bara minuten senare var det så riktigt nära ett ledningsmål mär Pavic tog sig fram till vänster och slog en låg boll in på första stolpen där Mujanic dök fram, men styrde avslutet precis utanför den (förvisso av målvakten väl täckta) vänstra stolpen.

Tjugo minuter före full tid kom nästa riktigt bra läge när Lima fick bollen till höger och hittade in med passningen till en rejält öppen Magnusson, som dessvärre styrde avslutet utanför.

Sedan följde ett dubbelläge i 73e minuten när Mujanic först drog iväg ett rappt skott som målvakten inte kunde hålla utan tappade precis utanför högra stolpen, och på den följande hörnan nickade Stenberg hårt och lågt men en välplacerad Noring hann dit.

Därefter följde en kvart av förvånansvärt tappat tempo, med mycket boll för Öster men inga riktiga chanser förrän två minuter före full tid när Mujanic prickade in ett inlägg från vänsterkanten på Westermark, som live såg ut att vara offside men på videogranskning visade sig vara exakt på rätt sida och med sin första bolltouch i matchen nickade in sitt första Superettanmål för Öster.

Av den väntade FFF-anstormningen för att rädda poäng blev sedan inte mycket, och ett Öster med självförtroende inte bara spelade av matchen utan skapade bra presss runt hemmalagets straffområde under slutminuterna. I andra stopptidsminuten bjöds vi också på en fin soloprestation av Nicolas Mortensen när han gjorde två försvarare på väg in från vänster innan han, till synes på väg att halka omkull, kliniskt placerade in bollen nere vid vänstra stolproten och sedan firade ordentligt med klacken ute på bortastå.

Mer om matchen:

P4 Kronoberg: Ny trepoängare till Öster borta mot Falkenberg