Sen vändning i lokalderbyt

Efter ett tungt 0-2 underläge i paus (båda mål av Alexander Henningsson fint framspelad av Johnbosco Samuel Kalu) kan vi till slut nöta ner Räppe och vinna med 4-2.

ÖSTERS IF - RÄPPE GOIF 4-2(0-2)

0-1 17 Henningsson
0-2 45 Henningsson
1-2 56 Pavic
2-2 77 Engqvist
3-2 83 Rochester
4-2 87 Westermark

Stulic
Varmanen - Eklund - Stenberg - Silverholt
Engqvist - Kusu
Bonnah - Kozica - Rodic
Brenner Toris

46' Pavic (Silverholt), Berg (Eklund), Westermark (Rodic),
    Rochester Sørensen (Kozica), Hauksson (Kusu)
75' Eriksson (Brenner Toris)
80' Spendler (Varmanen)

TÚFA OM MATCHEN:

"Dagens lärdom är att om du vill ha den idé vi vill i den här klubben kan du inte gå in i någon match avvaktande och försöka ligga på 70%, det duger inte. Du måste alltid ge 100%. Det är enda sättet att få in vinnarmentalitet i laget.

Det var tydligt i första halvlek - gör du inte grundarbetet i duellerna, tacklingarna och nickduellerna så vinner du inga matcher. Det spelar ingen roll vilka du möter.

Så vi tog ett snack om det i halvtid, detta handlade inte om taktik eller träningsupplägg, det handlade bara om inställningen. Och den visade vi sedan i andra halvlek."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

Derbyn blir inte mycket mer lokala än de 1500 meter det fågelvägen skiljer mellan Räppevallen och Arenastaden men det var bara ett lag som visade att matchen gällde något i första halvlek. Öster spelade smånätt och stundtals riktigt tjusigt medan Räppe, med åtta (nio om vi räknar Kalus spel i Östers futsal) tidigare rödblå spelare i startelvan, ville så mycket mer.

Det lönade sig också och lokalfotbollens mest notoriske målskytt Johnbosco Kalu visade att han är en framspelare av rang okcså när han i 17e minuten skar genom Östers backlinje med en boll som friställde Henningsson som iskallt rullade in ledningsmålet nere vid högra stolproten.

Öster skapade ändå ett par lägen där Darmin Sobo fick göra riktigt högklassiga räddningar, men det var de svartgula som skulle utöka sin ledning precis före paus. Kalu kunde snyggt men alltför billigt ta sig runt nere vid kortlinjen och spela Henningsson som kunde placera in tvåan i öppen bur.

Trots rejält med byten i paus stämde Östers spel bättre med en gång och Túfas snack (oklart vad "hårtork" heter på isländska/serbiska) gav resultat. Reduceringen borde kommit på Ahmed Bonnahs fina inlägg i 51a minuten, men då styrde Westermark bollen precis utanför. Den kom istället fem minuter senare när ett anfall på vänsterkanten ledde till avslut och retur ut till Mattias Pavic som kunde placera in 1-2.

Nu malde Öster på och gästerna förmådde knappt ens komma till några seriösa kontringar. Vi fick se ett par nickar tätt utanför Sobos stolpar men Öster hade fortsatt svårt i avslutsmomenten. I 77e minuten kunde så inte gästerna hålla mot längre. Bonnah (nu på sin mer naturliga vänsterkant) bröt in och försökte nog väggspela med Westermark men bollen gick till Engqvist som bara dunkade upp den i nättaket.

Nu handlade det bara om ifall Räppe skulle orka hålla i och ta en pinne men det hoppet grusades i 83e minuten när Pavic chippade in bollen framför mål där Bonnah klackade ner den till Rochester som kunde placera in ledningsmålet.

Pavic var inblandad även i matchens sista mål när han i 87e minuten lyfte in en fin boll från högerkanten mot bortre stolpen, där Westermark mötte och tryckte in 4-2 med pannan.