Seger till slut i långdragen match

Den första Östermatchen någonsin att pågå under mer än 24 timmar fick ett lyckligt slut när de rödblå till  sist kunde sätta två bollar i matchens absoluta slutskede.

Foto: DPlay/Skärmavbild

LJUNGSKILE SK - ÖSTERS IF 0-2 (0-0)

0-1 87 Alexandersson
0-2 90 Johansson

Öster startade precis som mot Brage:
Mehic
Karlsson - Lundgren - Berg - Silverholt
Johansson - Drott - Persson - Petrovic
Mortensen - Keene

73' Alexandersson (Mortensen)
78' Pavic (Keene)
91' Örnblom (Petrovic)
Mer statistik på förbundets matchsida.

Matchen som avbröts efter dryga 14 spelade minuter på grund av ett åskoväder och sedan inte kunde återupptas på grund av risk för spelarnas hälsa på den vattensjuka planen återupptogs först dryga dygnet senare.

Öster, som inlett väldigt starkt första kvarten och borde tagit ledningen på den hörna som precis föregick matchavbrottet, när en lång boll från Oliver Silverholt fann en ren Johan Persson som ville lite för mycket och drog avslutet en bra bit över, tappade detta spelövertag under sitt påtvingade extra dygn i Bohuslän och nådde inte alls upp i samma nivå.

I 21a minuten fick James Keene frispark i nästan exakt samma position som han hade fått i sjunde matchminuten, och även denna gång kunde det blivit farligt när Petar Petrovic smekte frisparken mot bortre stolpen och målvakten tappade den, men försvaret kunde reda upp situationen.

Minuten före halvtimmen spelad skapade hemmalaget sitt första egentliga anfall, när Johannes Vall hivade ett långt inkast som skarvades vidare mot mål där det rensades av en Österförsvarare men landade hos Brannefalk, vars avslut dock stack halvvägs ut mot sidlinjen.

I 38e minuten kom Öster med flera spelare i en omställning som var nära att ge utdelning, men Calle Johanssons flacka inlägg blev lite för brant och Nicolas Mortensen kunde inte nå bollen.

Öster vann dock snabbt tillbaka bollen och minuten senare lyfte Jonathan Drott en bra boll från vänsterkanten mot bortre stolpen där Mortensen mötte och nickade bollen in i målområdet där såväl Johansson som Keene fanns, men passningen rensades av en försvarare.

Två minuter senare kom så dagens bästa chans dittills när Petrovic tog sig runt på sin kant och slog en låg boll inåt genom straffområdet där flera Österspelare fanns men ingen lyckades nå den.

ANDRA HALVLEK

Efter paus kunde det blivit kul direkt, när Calle Johansson redan efter femton sekunder lyfte ett inlägg längs kortlinjen som målvakten med solen i ögonen missbedömde men bollen sjönk nesligt några decimeter framför mållinjen utan att det fanns någon rödblå på plats.

En händelserik inledning bjöd också på ett hyfsat inlägg mot Mortensen som fick en underlig frispark mot sig innan hemmalaget i 48e minuten skapade matchens bästa chans. Westermark tog sig genom på vänsterkanten och ända in till mål, där en resolut dykning av Damir Mehic till sist fick stopp på honom.

Nio minuter senare var hemmalaget nära igen, när slarv i Östers försvar öppnade för Westermark men en bra utrusning av Mehic gjorde att han kunde parera det första avslutet, och på returen hade Fredrik Lundgren hunnit på plats och kunde styra undan bollen.

Efter en lugnare period fick Östers anfall ny fart efter dubbla byten och i 80e minuten såg det lovande ut när Drott vann boll och drog igång ett anfall ut på Petrovic på vänsterkanten. Denne överarbetade dock lite och anfallet tappade fart, men bollen hamnade till slut hos Silverholt som lyfte in ett inlägg på inbytte Mattias Pavic, vars nickstyrning stack tätt över ribban.

Tre minuter före full tid avlossade Petrovic ett av sina patenterade tunga låga avslut som målvakten inte kunde hålla. Returen snappade upp av Pavic som bjöd på fotbollsgodis när han vände runt två gånger innan han chippade bollen perfekt in på Simon Alexandersson, som mötte med pannan och tryckte in ledningsmålet i bortre burgaveln.

Nu var matchen plötsligt uppe på högvarv och bara minuten efter målet ville hemmaspelarna ha straff efter att Westermark gått omkull i en duell med Drott men domare Daradic lät sig inte övertygas.

Istället kunde Öster avgöra matchen i sista ordinarie minuten när Stefan Karlsson kastade ett inkast djupt till Pavic, som vände runt och såg  att Calle Johansson hade löpväg i mitten och slog en fin boll bakom försvararen , där Johansson dök upp vältajmat och kunde rulla in 0-2 lågt i vänstra burgaveln.

Att matchen i praktiken var avgjord gjorde den dock inte mindre händelserik i slutet. I andra stopptidsminuten tvingades Mehic göra en tokräddning på en bra nick efter en LSK-hörna, och den påföljande hörnan slutade efter mycket nickande med att en hemmaspelare tofflade foten rakt upp i ansiktet på Calle Johansson och fick avsluta matchen i omklädningsrummet.

Öster kunde ändå hålla ut, och fira med kullerbytta nere vid den västra hörnflaggan mot de supportrar som efter en extra natt i Uddevalla följt matchen utifrån Skarsjövägen.

Se målen på Superettan.se:

Mer om matchen:

P4 Kronoberg: Seger för Öster i omstartade matchen mot Ljungskile