Seger mot serieledarna

Ett tidigt mål i baken räckte inte för att sänka ett hårt jobbande Öster, som tog sig in mer och mer i matchen och med två mål av David Johannesson kunde få med sig alla tre poäng hem från Borlänge.

DALKURD - ÖSTERS IF 1-2 (1-0)
1-0 9 Rashidi
1-1 47 Johannesson
1-2 85 Johannesson
Publik: 1310

Malmkvist
Lindblad - Vasilj - Karlsson
Björkén - Drott - Shaze - Strand
Pavic - Johannesson - Fuhre

69' Östlind (Fuhre)
76' Crona (Pavic)

Mer statistik på förbundets matchsida.

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

Öster såg inte ut att rädas av att det var serieledarna man mötte, men efter en ganska jämn inledning tog Dalkurd över mer och i sjunde minuten skapade Lawan en bra farlighet, men Mario Vasilj kunde täcka ut till hörna. I efterdyningarna av denna hamnade bollen hos Rashidi, som från sin högerposition kunde pricka in ledningsmålet nere till vänster.

Öster reste sig och fortsatte spela boll, och i 18e minuten hotade man när Fritiof Björkén slog ett bra inlägg som en försvarare fick stressa undan. Bollen hamnade till slut hos Isaac Shaze som avslutade hårt men en bit snett ovanför högra krysset.

Tre minuter senare såg det lite lovande ut när Kalle Lindblad nickskarvade en hörna vidare in mot straffpunkten, där såväl Vasilj som David Johannesson fanns på plats men togs hårt och en Dalkurd-försvarare kunde fösa bollen tillbaka till målvakten Frank Pettersson.

Strax därefter slog Lars Fuhre en nästan perfekt löpboll för Simon Strand, som ryckte från sina försvarare men precis snuvades på bollen av Pettersson, som läst spelet och satte en makalöst fin glidtackling några meter utanför straffområdet i en perfekt rensning.

Nu var spelet öppet och bara minuten senare slank Awad genom åt andra hållet och Robin Malmkvist fick göra en riktigt bra räddning ut till hörna.

Ytterligare några minuter senare spelade Jonathan Drott fram Johannesson som avslutade stenhårt mot högra krysset men målvakten kunde med möda tippa bollen utanför stolpen.

Trots att hemmalaget hade mycket boll fortsatte Öster skapa de vassaste lägena, bland annat en snygg insats när Strand toklurade sin försvarare och lyfte bollen strax över och ett farligt droppande skott från distans av Pavic som touchade ribbans ovansida innan man i halvlekens näst sista minut bjöd på ett riktigt mönsteranfall på högerkanten.

Björkén spelade in bollen till Drott som tog sig förbi en försvarare och var fri med målvakten när Amin satte in en hockeytackling utan att försöka nå boll men domaren lät spelet gå vidare till paus.

Bara minuten hade gått efter paus när Björkén fick med sig en frispark precis utanför straffområdets högra linje för vad som först såg ut som en ganska billig frispark men på repris visade sig vara ett rejält knä i låret. Frisparken skarvades av endera Pavic eller Lindblad in till Johannesson som kontrollerat tryckte in kvitteringen.

Därefter bjöd båda lag på offensivt men lite slarvigt spel som inte mynnade ut i mycket, men i 57e minuten vände Johannesson bort sin försvarare i en nickduell och tog en bra löpning mot Petterssons mål, men en fint tajmad glidtackling av Henrik Löfkvist satte stopp för försöket.

Dalkurd tog över mer av spelet men utan den intensitet deras chans att säkra uppflyttning borde förtjänat, och när Öster fick in en pigg Östlind till vänster började det se än mer lovande ut. I 82a minuten spelade Drott fram Östlind som sånär lyckades ta sig förbi sin försvarare och hitta in mot mål men fick se bollen petas ut över kortlinjen.

Minuterna senare stoppade Simon Strand Rashidi nere vid kortlinjen och upprörda hemmaspelare ville ha straff (Strand såg ut att peta undan bollen innan han träffade motståndaren) och bara några moment senare slog Shaze en bra boll för Johannesson att springa på, och när målvakten missbedömde sin utrusning kunde "Älgen" pricka in sitt andra mål för dagen.

Hemmalaget hann med en bra kvitteringschans tre minuter före full tid när Yarsuvat lyfte in ett bra inlägg på Lawan som trots gott om tid inte lyckades hålla nicken på mål.

Öster hade i slutsekunderna kunnat utöka ledningen när Östlind spelade fram Drott, som såg ut att hålla inne löpningen tillräckligt för att vara offside innan han sprang sig fri med målvakten men till slut blev avblåst och domaren kunde avsluta och låta Österspelarna slå segerkullerbytta framför den lilla men röststarka klacken.

Se målen på TV4 Sport: