Seger mot seriekonkurrenten

Robin Östlind och Jonathan Levi gjorde målen men hela laget stod för en bra insats när man slog Örgryte på ett soligt ÖIS-gården.
- Jag och Thomas har pratat mycket de senaste veckorna om att vi kanske måste ligga mer kompakt och spela på omställningar, framför allt på bortaplan summerar assisterande tränare Denis Velic. Där är det inte vårt jobb att bjuda upp. Framför allt i första halvlek tycker jag vi lyckades riktigt bra med det och utmanade med våra många snabba spelare.

På artikelbilden klipper Robin Östlind in 0-1 på volley.
Foto & video: Andreas Nilelind/bilderna.it

ÖRGRYTE IS - ÖSTERS IF 1-2 (0-1)
0-1 9 Östlind
0-2 50 Levi
1-2 55 Atashkadeh

Östers startelva:
Malmkvist
Björkén - Vasilj - Karlsson - Lövdahl
Drott - Crona
Adu - Levi - Östlind
Johannesson

66' Pavic (Östlind)
80' Bajrovic (Johannesson)

Trupperna finns på förbundets matchsida.

FÖRSTA HALVLEK

Ett slarvigt uppspel höll på att stå Öster dyrt redan två minuter in i försäsongens näst sista match mot Örgryte på ett soligt ÖIS-gården. Bollen fastnade på Gibanica som tog sig in i straffområdet, och när en mittback missade sin rensning uppstod ett farligt läge, men Örgryteanfallaren avslutade en bra bit utanför högra stolpen.

När Öster så fått fart på bollen utnyttjade man det på bästa sätt. Provspelande Enoch Adu visade återigen prov på sin snabbhet när han tog sig runt till höger, och fick iväg en bol tvärs över straffområdet som Robin Östlind mötte på halvvolley och prickade in stenhårt i högra krysset.

Målet gav Öster självförtroende och spelet lyftes betydligt. I 13e minuten gjorde Adu en ny bra räd men nådde inte riktigt Johannesson med sitt inspel, tre minuter senare klippte Jonathan Levi till stenhårt från distans halvmetern över, i 19e minuten avslutade Drott stenhårt (efter en fin bollvinst och passning av Crona) någon decimeter utanför vänstra stolproten och minuten senare vann Levi boll på offensiv planhalva men lyfte avslutet halvmetern ovanför högra krysset.

Med en fjärdedel av matchen spelad samlade sig så hemmalaget och tog över mer av spelet. Först tog sig Emil Skogh genom fint men Karlsson höll rutinerat undan honom från bollen så denna slank ut till inspark. Sedan kom en rad nickar: i 29e minuten kom ett inlägg från höger som Paulson nickade strax utanför högra stolpen. Minuten senare lyftes en frispark in mot Hammar som placerade nicken långt till höger om mål. Ytterligare någon minut senare gjorde Adu ett fint hemjobb och avstyrde ett farligt anfall till en hörna, som Hammar  nickade ännu längre utanför än senast.

Örgryte fortsatte lyfta in frisparkar men utan att skapa några större farligheter - istället var det Öster som i 43e minuten skulle hota rejält när Björkén rullade in en fin boll som Östlind och Johannesson båda gick på, men en resolut glidtackling från en försvarare stoppade båda.

ANDRA HALVLEK

Öster startade bra efter paus, och i 49e minuten tvingades ÖIS-målvakten Stojan Lukic gå ut långt mot sidlinjen och rensa för att Adu inte skulle hinna på en lång boll och bli fri. Minuten senare slarvade hemmalaget i ett uppspel och Levi stal påpassligt bollen, sprang sig fri och rullade in 0-2 nere vid vänstra stolpen.

Målet skakade liv i Örgryte och i 54e minuten gjorde Johansson ett bra jobb nere vid högra hörnflaggan, men Crona tog tag i situationen och såg till att få med sig insparken. Två minuter senare skulle Öster nog haft frispark när Paulson hängde sig med armen runt halsen på Levi och vann boll, men istället gick bollen vidare till William Atashkadeh som kunde pricka in reduceringsmålet nere vid vänstra stolpen.

Fem minuter senare utmanade Örgryte återigen från höger, och ett lågt hårt avslut tvingade Malmkvist att göra en riktigt bra räddning (returen skickade Johansson lyckligtvis i höjd med mobilmasten på berget bakom ÖIS-gården).

I 65e minuten stod Drott för en bra insats när han vann boll och hittade en bra pass fram till Adu, som precis skulle utnyttja sin fart för att passera backlinjen när han åkte på en väldigt cynisk nedsparkning via ett klassiskt fälleben. Det resulterande gula kortet var dock en fattig ersättning för det sannolika friläget.

Efter ett par bra lägen för hemmalaget - en bollmiss i fritt läge av Atashkadeh och ett hårt avslut i ribban av Skogh - visade Adu än en gång sin snabbhet när han tog sig in från den vänsterkant han nu flyttat över på och försvaret inte såg någon annan lösning än att riva ner honom några meter utanför straffområdet. De flesta förväntade sig en vänster från Levi, som ställt upp, men istället knoppade Crona bollen klockrent i kryssribban.

Örgryte var nära en kvittering när man i 86e minuten skapade matchens sista riktiga farlighet - Malmkvist räddade ett skott från höger och när Skogh rullade returen förbi målvakten fanns Björkén på plats och rensade tryggt undan.