Seger med uddamålet

Östers tipselit besegrade under lördagen Markaryds IF (Div. 4 elit) med 2-1 efter mål av Emil Jönsson och Jacob Gustafsson.

Laguppställning:

Jakob Gerrevall

Albin Johansson – Hamups Wulff – Jesper Andersson – Jonathan Stolth

Jonathan Rehnström – Otto Eriksson – Jacob Gustafsson – Mirco Rakic

Valentino Srpcanski – Pontus Gitselov

Första halvleken:
Öster började halvleken och matchen på ett utmärkt sätt. Efter 10 minuters spel fick Pontus Gitselov ett friläge efter ett fantastiskt anfall. Österspelarna visade prov på ett stort kunnande när de transporterade bollen från egen backlinje ända fram till den frispelade Gitselov. Tyvärr för Östers del räddades friläget av Markaryds målvakt. Men trots den pigga inledningen och Gitselovs friläge så var Markaryd det lag som först skrev in sig i målprotokollet. 0-1 kom efter 20 minuter och var resultatet av ett riktigt klassavslut.
1-1 kom dock bara 2 minuter senare när Otto Eriksson föredömligt dribblade sig in i straffområdet där han blev fälld. En självskriven straff som Jakob Gustafsson placerade in i mål.
I den senare delen av halvleken så hade Öster lite mer problem än vad man hade haft inledningsvis. Anfallsspelet blev mer stillastående och bolltransporterna var allt oftare i sidled och bakåt. Sammanfattningsvis så var 1-1 ett rättvist resultat efter 45 minuter.

Andra halvleken:
Om avslutningen av den första halvleken var lite si så där med Österögon sett så var början på den andra betydligt bättre. Återigen är rörelsen i anfallsspelet tillbaka vilket skapade lägen för offensiva passningar och spelet blev mer varierat.
I den 55 minuten gjorde man 3 byten: Pontus Gitselov mot Emil Jönsson (som tog en plats på mittfältet och Mirko flyttades upp i anfallet) Valentino Srpcanski mot Lukas Qvist och Jakob Gustafsson mot Bo Svensson.
Direkt efter bytet fick Öster en hörna, en hörna som Emil Jönsson sätter med sin första bollkontakt i matchen (avdelningen för lyckat byte) och 2-1 till Öster.
Även efter 2-1 målet så fortsatte Öster att spela bra och med bra spel kom bra målchanser. Lukas Qvist har ett ypperligt läge efter ett inlägg av Emil Jönsson men får inte riktigt till avslutet. Lägg därtill ett par skott som smet precis utanför målramarna.
I matchens sista 10 minuter så tryckte Markaryd på för att försöka få till en kvittering. Men Öster försvarade sig bra (som man gjort hela matchen) och det hela reddes ut på ett föredömligt sätt.
Summa summarum en stabil seger för Öster.

Christian Stridhs kommentarer efter matchen:
”Jag tycker att vi har ett bra försvarsspel matchen igenom. Hampus Wulff och Jesper Andersson gör det riktigt bra matchen igenom och har bra koll på deras anfallare. Anfallsspelet är OK, stundtals gör vi det riktigt bra och vissa stunder mindre bra. Vi hade en ganska hård träning i fredags och jag tror den satt kvar lite i benen. Men jag tycker engagemanget och inställningen är på topp och det känns jättebra. Glädjande också att Emil Jönsson fortsätter att göra poäng och det är ju alltid viktigt. Emil förtjänar tillsammans med mittbackarna Hampus och Jesper ett litet extra plus idag.”