Seger i Vallens farväl

Bojanic spelade fram Henningsson

Det satt långt inne, men med tre minuter kvar av ordinarie speltid kunde Öster avgöra mot Brage i Österherrarnas sista match på Värendsvallen. Alexander Henningsson gjorde matchens enda mål efter snyggt förarbete av Darijan Bojanic.

ÖSTERS IF - IK BRAGE 1-0 (0-0)
1-0 87 Henningsson

Publik: 6703

Nadj
Karlsson - Lindblad - Vasilj - Nurkic
Bergholtz - Persson
Henningsson - Velic - Wihlborg
Söderberg
70 Bojanic - Wihlborg
82 Blomqvist-Zampi - Söderberg

Vädergudarna var med Öster idag. Trots hopplöst regn under hela eftermiddagen sprack himlen upp precis i tid till denna historiska matchs inledning, och även publiken dök upp som i gamla tider.
På plan ville det ändå inte släppa riktigt, och inget lag kom till något som ens liknade en farlighet förrän Bragemålvakten Gerhard Andersson i sjätte minuten totalmissade en rensning och sånär frispelade Söderberg, men Jon Åslund kunde reda upp situationen.
Tre minuter senare skaffade sig Öster för första gången lite grepp i gästernas straffområde och kunde sånär få utdelning när Nurkic fick perfekt träff på en petad frispark, men Gerhard Andersson kunde med möda styra ut bollen till Östers första hörna. En hörna som på kort tid blev fem innan Brage till slut fick frispark med sig och kunde pusta ut.
Trots mycket boll för Öster var det gästerna som skulle stå för nästa målchans när Dragan Kapcevic sånär ställde Österförsvaret med en vrickning, men avslutet ur snäv vinkel var inte tillräckligt för att lura Nadj.
De följande fem minuterna fick Brage-Gerhard jobba hårt för lönen, när Öster började sätta djupledsbollar genom bortaförsvaret, men såväl Söderberg (ett par gånger) som Wihlborg fick se sig snuvade på konfekten i sista sekund.
Freddy Söderberg skulle fortsätta oroa. Strax före halvtimmen var spelade kom han fri, men hade varit lite optimistisk i löpningen och blev korrekt avblåst för offside. Minuten senare var det ytterst nära att han gett Öster ledningen när Nurkic snirklade ett inlägg runt en Brageförsvarares ben, men Söderbergs knäade avslut slank precis till vänster om mål.
Bortsett från en snäll nick av Velic minuterna senare hände inget förrän tre minuter före paus, då Söderberg snappade upp en förlupen bakåtnick och kom genom i bra läge, men fick avslutet långt över.

Förutom en precis offsidespringande Henningsson fem minuter in var det gästerna som tog tag i taktpinnen i andra halvlek. I 51 minuten kunde först St Cyr och sedan Kapcevic retfullt enkelt stjäla bollen och arbeta sig framåt till ett läge för Kapcevic, men precis som vid hans läge i första var vinkeln i stort sett obefintlig och avslutet rann ut till inspark.
Minuterna senare lyckades gästerna bättre, då bollen efter en ytterst tilltrasslad situation hamnade i nätmaskorna bakom Alexander Nadj. Till den stora publikens glädje - och Bragespelarnas stora vrede - hade dock assisterande domaren upptäckt att St Cyr slagit bollen till Nilsson i offsideläge, och vinkat av.
Med knappa timmen spelad var det dags för Östers första läge efter paus. I en omställning kom man tre mot två, men precis när Wihlborg skulle spela ut bollen till en helt fri Henningsson - båda försvararna fokuserade på Söderberg i mitten - kapades han ytterst fult av Jevtuschenko, och den följande frisparken blåstes av efter att en Bragespelare fått bollen i huvudet.
Norrmannen Mats Moldskred imponerade i matchen uppe i Borlänge, och oroade Österförsvaret en del även i dagens match. I 64 minuten lyckades han trots mycket brysk behandling få iväg en boll till smart löpande Kapcevic som lyckades jobba fram en hörna från höger. På den inåtskruvade hörnan var det än en gång nära ledning för bortalaget, men Stefan Karlsson kunde nicka undan på mållinjen.
Med tjugo minuter kvar fick Brage ett tufft avbräck när Gerhard Andersson på en lång inlyft frispark skallade ihop med Mario Vasilj, och efter att ha blivit liggande otäckt länge - Vasilj kunde ganska snabbt ta sig upp - fick kliva av plan.
Österspelarna såg ut att ha piggnat till under det långa speluppehållet, och med tio minuter kvar visade man upp hur lagets passningsspel kan se ut. Bergholtz spelade Bojanic, vars pass till Velic snabbt vidarebefordrades till en öppen Henningsson, som såg ut att inte riktigt kunna bestämma sig för om han skulle ta avslut eller sikta på Söderberg för styrning - och det resulterande mellantinget slank ut till inspark. Minuten senare snappade inbytte Blomqvist-Zampi upp en djupledsboll och kom fri, men Brages likaledes inbytte målvakt Patrik Carlgren visade att det inte bara är Gerhard som är bra på dylika löpningar, och glidtacklade tufft iväg bollen framför MBZ:s fötter.
Med bara tre minuter kvar av ordinarie tid bet sig Öster kvar runt gästernas straffområde, och när Darijan Bojanic snappade upp bollen efter ett skott av Johan Persson skulle publiken bjudas på en delikatess. Bojanic flöt runt sina två försvarare och lyfte in bollen till Alexander Henningsson som bara behövde placera in bollen i den vidöppna målburen. Den efterföljande TV-puckshögen visade med all önskvärd tydlighet hur viktigt det var för spelarna att vinna i den här sista hemmamatchen innan det är dags att flytta in på Myresjöhus Arena.
Minuten efter var det åter dags för Bragespelarna att bli frustrerade över ett domslut då Adam Gradén sköt bollen på Henningssons hand i Östers straffområde, men domare Olsson vinkade avvärjande. Trots sju minuters tilläggstid lyckades inget av lagen vaska fram några fler chanser, och publiken fick en sista gång avnjuta spelarnas segerkullerbytta och Roar Hansens segerdans på Värendsvallens gräsmatta.

Till nästa match får tränarduon möblera om i laget igen, då Kalle Lindblad fick sitt tredje gula kort för säsongen och missar Varbergsmatchen.

Text: Support1930