Såhär spelas U19 Allsvenskan 2021

Klubbarna har börjat samlas efter vinteruppehållet och försäsongen är igång inför årets P19 Allsvenskan. Östers IF har huserat i P19 Allsvenskan sedan 2009. Så här ser uppdelningen ut i de två serierna.

Precis som vanligt är P19 Allsvenskan uppdelad i två olika serier beroende på lagets geografiska position. De båda serierna förväntas starta den sista helgen i mars, men det kan ändras beroende på rådande restriktioner.

Seriens utformning kommer att förändras inför 2022 och i Svenska Fotbollförbundets tävlingsregler, paragraf 3, står följande:

3.1  Övergripande tävlingsformat P19 tävlingarna
Under 2021 består P19 av två Allsvenska seriegrupper (norra och södra) och 6 regionala div. 1-serier. Under 2022 består P19 av en Allsvenska (en seriegrupp om 14 lag), Superettan (två seriegrupper – norra och södra – om vardera 14 lag) och 6 regionala div. 1-serier.Från P19 Allsvenskan 2021 kvalificerar sig de 7 bästa lagen från respektive seriegrupp till P19 Allsvenskan 2022. Lag 8–15 från respektive seriegrupp flyttas ned till P19 Superettan 2022. Från div. 1- serierna flyttas 12 lag upp till P19 Superettan 2022, enligt vad som följer av föreskrifterna för div. 1.

Förändringarna innebär att det blir viktigt för lagen att hamna topp 7 i respektive serie för att kvalificera sig till nästa års P19 Allsvenskan.

Årets serie då? Den spelas i två raka serier (norra och södra) där ettan och tvåan kvalificerar sig för semifinaler. Semifinalerna avgörs i dubbelmöten (preliminärt i starten av november) och finalen spelas helgen den 13/14 november.

Så här ser de båda serierna ut:

P19 Allsvenskan Södra
IF Elfsborg