Robin och David sänkte Norrby

Vi fick se två snygga mål när segersviten på Norrby Arena förlängdes. Robin Östlind vände bort sin back och rullade in 0-1 och på stopptid agerade Johannesson supersub och spikade igen matchen.

NORRBY IF - ÖSTERS IF 0-2 (0-0)
0-1 58 Östlind
0-2 93 Johannesson
Publik: 485

Malmkvist
Lindblad - Vasilj - Karlsson
Björkén - Crona - Shaze - Strand
Drott - Bajrovic - Östlind

70' Fuhre (Östlind)
77' Pavic (Drott)
83' Johannesson (Bajrovic)

På artikelbilden ser vi David Johannesson trycka in 0-2.
Foto: Andreas Nilelind/bilderna.it

Mer statistik på förbundets matchsida. Se målen på TV4 Sport:

FÖRSTA HALVLEK

Solen hade hunnit titta fram lagom till matchstart och Öster såg ut att vara på spelhumör. Redan i tredje minuten slog Drott en bra boll in till Admir Bajrovic, som (kanske lite väl) osjälviskt skickade vidare till en helt fri Robin Östlind, som försökte pricka in bollen men fick avslutet täckt av en uppoffrande Norrbyit.

Fem minuter senare kom hemmalagets första chans och det var en rejäl farlighet. Osmanagic klippte till från distans och fick drömträff och bollen sökte sig mot högra krysset men Robin Malmkvist stod för en jätteräddning och kunde styra bollen ut till hörna.

Det saknades inte möjligheter. I tionde minuten drog Isaac Shaze upp ett anfall där bollen så småningom hamnade hos Drott, som avslutade stenhårt men halvmetern över ribban. Shaze låg bakom ett riktigt bra läge tre minuter senare när han lade en perfekt boll fram på Bajrovic som sprang sig fri men rullade avslutet precis utanför högra stolpen.

Kvarten in i matchen fick Malmkvist göra en ny bra räddning när Osmanagic prickade en hård frispark lågt vid vänstra stolpen, men målvakten kunde trycka bollen utanför stolpen.

Efter den furiösa inledningen avtog tempot lite men i 28e minuten var det nära ett rödblått mål. Drott väggspelade sig in i straffområdet och avslutade lågt mot högra stolpen men Krasniqi i Norrbymålet hann få ut benet och kunde precis avstyra.

ANDRA HALVLEK

Efter paus tog hemmalaget över matchen rejält. Redan en minut in i andra blev det stökigt framför mål och Öster tvingades rensa till hörna, som också oroade. Minuten senare fick Norrby frispark tio meter utanför straffområdet och Hodzic skickade bollen stenhårt i kryssribban varpå returen landade hos Översjö som inte kunde få iväg sitt avslut.

I momenten efter tvingades Malmkvist göra två tuffa räddningar på kort tid men efter den andra, som smet ut till hörna, lugnade sig anstormningen mot Östermålet.

Strax innan timmen hade spelats blixtrade det istället till åt andra hållet. Östlind vände bort sin försvarare och stack rakt in i straffområdet, där han väntade ut målvakten och sedan prickade in ledningsmålet via vänstra stolpen.

63e minuten blev händelserik. Först gick Brandt omkull i Östers straffområde men fick inte domslutet med sig och när spelet vände blev Östlind rejält nedtryckt men förärades inte han heller med en frispark. En bollvinst senare Simon Strand fram Bajrovic som hade en helt fri Östlind med sig i mitten men försökte ta sig förbi sin försvarare och blev av med bollen.

Nu hade matchen tagit fart och i 67e minuten sprang sig inbytte Pllana genom till vänster och drog ett hårt lågt avslut som Malmkvist inte kunde hålla. På den resulterande hörnan kom en bra nick mot första stolpen där Malmkvist kunde stå för ett nytt bra ingripande.

Elva minuter före full tid slog Bajrovic en bra boll förbi backlinjen för inbytte Lars Fuhre att springa på, men denne hölls undan bryskt av en försvarar och målvakten kunde hinna först på bollen.

Resterande tid var det Norrby som jagade en kvittering hårdast och Östers enda egentliga läge var när David Johannesson petade bollen förbi sin back och försökte springa runt densamme men fastnade och gick omkull.

Jakten fortsatte in på stopptid och i 92a minuten såg det farligt ut när ett inlägg hittade Norrbys skyttekung Savolainen som stod obehagligt obevakad men skickade nicken flera meter över mål.

Istället skulle Johannessons återkomst sluta i succé (förutom för de stora delar av Österklacken som hade spelat på det klassiska Borås-resultatet 0-1) när Crona snappade upp ett slarvigt slaget uppspel och nickade fram till dalslänningen som iskallt tryckte in bollen lågt till höger om Krasniqi, hans nionde mål för året..

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it: