Robert Grandén blir ny Akademichef i Östers IF

I januari nästa år tillträder Robert Grandén rollen som Akademichef i Östers IF. Det blir ett viktigt tillskott till organisationen och ett led i att fortsätta att utveckla vår Akademi med fokus på att fostra ännu fler spelare till elitfotbollen.

Sedan i somras har Vito Stavljanin haft dubbla roller som sportchef och akademichef. Men snart blir det ändring på detta när Öster stärker upp akademiorganisationen.

- Vi har under året medvetet haft en något lägre bemanning där både jag och Vito haft dubbla roller. Detta för att kunna prioritera den sportsliga satsningen ytterligare och verkligen vara noggranna i våra rekryteringar. Men nu är det dags att ta nästa steg och det känns väldigt bra att Natalie nu är på plats som försäljnings- och marknadsansvarig och Robert som Akademichef. En person som jag känner väl sedan tidigare och som jag vet kommer att göra ett väldigt bra arbete för Öster, säger klubbdirektören Jens Magnusson.

Vår nya akademichef är 42 år och kommer ursprungligen från Gislaved men är sedan flera år bosatt i Markaryd. Han utbildande sig till lärare i Växjö och känner från de åren staden väl. Robert har UEFA Pro utbildning som tränare och har bland annat tränat Ljungby IF, Vittsjö GIK, Växjö BK, Hässleholms IF och akademilag i IFK Värnamo. Utöver detta har han flera uppdrag inom bland annat Smålands- och Hallands fotbollsförbund som tränarinstruktör och har drivit företag inom bland annat fotbollsutbildning och ledarskapsutveckling. Robert är legitimerad lärare och har även arbetat som skolledare ett antal år.

- I Robert får vi en välutbildad och hungrig akademichef som passar perfekt in i vårt lagbygge. Vi har under åren tagit flera kliv framåt i vår akademiutveckling där flera lag och presterat bra och många spelare har fått känna på Alagets träningsmiljö och spelat i U21-laget. Med Robert på plats kan vi nu ta nästa steg i vår utveckling. Från våra yngsta spelar upp till de som knackar på dörren till A-laget. Detta är en viktig rekrytering för oss och nu kan vi fokusera på att fortsätta bygga vår akademiorganisation för framtiden, säger sportchefen Vito Stavljanin.

Robert tillträder sin tjänst fullt ut i januari 2023 men kommer att finnas på plats en gång i veckan från och med november för att vara med och bygga upp den nya akademiorganisationen. Han ser fram emot sitt nya uppdrag med tillförsikt.

- Det känns mycket inspirerande att påbörja arbetet som akademichef i en sådan anrik och fin förening som Östers IF och jag är glad och ödmjuk till att få det förtroendet. Att också få göra det i Växjö som ligger mig väldigt varmt om hjärtat efter att ha bott fem år här under min lärarutbildning gör det extra roligt. När Jens och Vito presenterade sina tankar och visioner för Östers IF och vad en akademichef skulle kunna tillföra var det väldigt förtroendeingivande och enkelt att bli intresserad av uppdraget. Jag ser verkligen fram emot att kunna börja arbeta med utvecklingen av klubbens lovande ungdomar och i tätt samarbete med de duktiga tränarna i akademin skapa goda strukturer för spelarutbildningen i klubben.

Vi hälsar Robert varmt välkommen till Östers IF!