Rejäl smäll i rödblå mötet

Öster fortsätter ha svårt mot Örgryte och idag var vi inte ens nära förrän sista 20 minuterna. En ganska pigg jakt räckte dock inte mot den tremåls-uppförsbacke vi satt oss i under första halvlek.

ÖRGRYTE IS - ÖSTERS IF 4-1 (3-0)

1-0 17 Jobe
2-0 32 Jobe
3-0 44 Jobe
3-1 76 Alexandersson
4-1 82 El-Kabir

Mehic
Karlsson - Örnblom - Berg - Nordström
Pavic - Drott - Rochester - Pavic
Mortensen - Keene

57' Alexandersson (Keene), Petrovic (Pavic)
68' Ahmed (Drott), Henningsson (Karlsson), Lundgren (Nordström)
Mer statistik på förbundets matchsida.

Öster inledde piggt och direktskarvade med bara sekunder spelade bollen fram till James Keene, vars avslut tyvärr inte utmanade Fredrik Andersson i Örgrytemålet.

Därefter var det dessvärre mest hemmalaget vi fick se. I sjunde minuten kom en snygg skarvning fram till legendaren Ailton i alldeles för bra läge, men en välplacerad Damir Mehic kunde plocka avslutet mot högra krysset. Sju minuter senare nickade förre Österspelaren Anton Andreasson ner bollen fint till en helt fri Ailton som dock skickade avslutet högt över.

I 17e minuten skulle Örgrytes spelövertag ge utdelning när man tvingade fram en frispark i höjd med straffområdeslinjen som man lyfte in framför mål där Mjällbylånet Jobe trots sin ringa längd nådde imponerande högt och tryckte in ledningsmålet med pannan tätt invid högra stolpen.

Öster hittade inte alls rätt i speluppbyggnaden och ett hyfsat skott av Calle Johansson var det enda man hotade med innan det i 34 minuten small till bakåt igen. Ur ingenting kom Jobe denna gång flygande på ett misslyckat inlägg som styrts i en lustig båge på ett Österben och nichtouchade bollen retfullt över Mehic.

Nu jagade Öster bättre och skapade en del chanser, ett fint inlägg av Johansson som Pavic nickade strax utanför högra stolpen i 34e och ett avslut av Johansson ur favoritläget framför mål som styrdes precis utanför vänstra stolpen i 36e innan man i 37 skapade sett riktigt bra läge.

Pavic jobbade bra på vänsterkanten efter en hörna och rullade en bra boll in framför mål där Mortensen inte kan ha varit många skostorlekar från att nå den och på bortre stolpen kunde en ÖIS:are precis peta ut till hörna när Calle kom rusande.

Öster var nära även i 42a minuten när Billy Nordström väggspelade med Pavic och fick till ett hårt avslut inifrån straffområdet som målvakten inte kunde hålla, men när Mortensen hann fram på returen lyckades Andersson plocka sin egen retur.

Minuten före paus hände sedan det som fick luften att gå ur matchen. Ett till synes långt ÖIS-inlägg från högerkanten landade hos Ailton, som iskallt bröstade ner bollen innan han rullade in bollen framför mål där Jobe kunde fullborda sitt hattrick i öppet mål.

Efter paus spelade Örgryte av matchen exemplariskt medan Österspelarna såg hängiga ut. Det dröjde arton minuter innan något hände framför någondera målet, när Johansson efter magnifikt förarbete spelade in till nyss inbytte Alexandersson, vars skott styrdes på en försvarare men hamnade hos Mortensen men tyvärr kunde Andreasson peta undan bollen i avslutsläget.

Öster skapade en del farligheter, särskilt på inlägg från Petrovic men det var på en hörna vi i 76e minuten skulle få lite hopp igen. Med mycket folk packat framför mål fick Alexandersson utrymme bakom klungan och kunde pricknicka in reduceringen.

Öster försökte utnyttja detta momentum och knappa två minuter senare var man nära att knappa in ytterligare. henningsson hann up en i stort sett omöjlig boll på kortlinjen, skickade in till Alexandersson som skarvade vidare till Mortensen i jätteläge men en dykande back kunde styra avslutet ut till hörna.

Istället skulle ÖIS definitivt stänga matchen i 82a minuten när man slog en låg hörna mot första stolpn där El-Kabir vackert styrde in bollen med annan till 4-1. Förutom ett snyggt försök av Petrovic att knorra in bollen i bortre krysset i 84 minuten fick vi sedan inte se fler farliga utbyten.