Rasmus Rydén tillbaka i Östers IF

Bild: Andreas Nilsson/Bilderna.it

Målvakten Rasmus Rydén återvänder till Växjö ochÖsters IF.

Parterna har kommit överens om ett kontrakt över två år och debuten sker redan imorgon mot den tidigare klubben Falkenbergs FF i Tipshallen.

Rasmus föddes i Växjö 1983 och fostrades i moderklubben Växjö BK. Seniordebuten gjordes dock i Falkenbergs FF, från vilka han sedan kom till Öster inför säsongen 2008. Sammanlagt gjorde han 42 matcher i Östertröjan innan han värvades till Halmstads BK inför säsongen 2012. Efter två säsonger i HBK återvände han till Falkenberg 2014 på nytt.

Klubbchefen Jens Magnusson:

-Vi är mycket glada för att Rasmus återvänder ”hem” till Öster. Vi får en stabil och rutinerad målvakt med hjärtat på rätt ställe. Rasmus brinner för att spela för Öster och det är något som jag värdesätter högt. Jag vill också passa på att tacka Falkenberg som varit mycket tillmötesgående i samband med övergången.

Spelare med kontrakt 2015: Emil Andersson, Elmin Nurkic, Johan Andersson, Karl-Johan Lindblad, Mario Vasilj, Denis Velic, Otto Eriksson, Mehmed Hafizovic, Alexander Henningsson, Simon Wennerhag, Andreas Wihlborg, Andreas Birgersson, Jonathan Drott, Freddy Söderberg, Patrik Bojent, Josef Elvby, Jonatan Rehnström, Robin Strömberg och Rasmus Rydén.

Spelare som lämnat truppen: Tibor Joza (lån Falkenbergs FF), Alexander Nadj, Oscar Berglund, Jonas Hellgren, Vlado Zlojutro, Alhaji Gero, Marcus Bergholtz, Robertino Kljajic och Joakim Lindner.