Positiva besked trots förlusten

Det blev förlust i säsongens första träningsmatch mot Halmstad på Skedalaheds IP, men Thomas Askebrand kände ändå att han fått bra besked av matchen.
- Det är surt att förlora på två tabbar, men i stort sett tycker jag det såg ganska bra ut förutom första kvarten.

HALMSTADS BK - ÖSTERS IF 2-0 (1-0)
1-0 25 Kinoshita
2-0 73 Ntambue

Sobo
Lindblad - Vasilj - Karlsson
Björkén - Crona - Andreasson - Pavic
Drott - Levi
Johannesson

46    Östlind (Pavic), Shaze (Andreasson)
60'     Bajrovic (Johannesson)
76'    Lövdahl (Levi)
82'     Örnblom (Lindblad), Stahre (Vasilj)

Liverapporteringen finns att läsa på @oifmatch.

Alla bilder: Andreas Nilelind/bilderna.it

FÖRSTA HALVLEK

Halmstad inledde bäst på ett soligt men kylslaget Skedalaheds IP och Darmin Sobo i Östermålet fick göra ett par ingripanden, bland annat en frispark från Haksabanovic nere vid högra stolpen som "Dado" styrde ut till hörna och ett avslut från nära håll av Ruud Tveter.

I 13e minuten visade David Johannesson både styrka och snabbhet när han tryckte sig förbi en HBK-försvarare och sånär lyckade runda Malkolm Nilsson i HBK-målet, men denne läste avslutet och kunde peta undan bollen till hörna.

Hörnan rensades ut till en ny från höger, som skruvades mot bortre krysset där Nilsson fick sträcka ut bra för att kunna styra iväg den.

Därefter tog Öster för sig betydligt bättre och skapade om inte lägen så åtminstone bra uppspelskombinationer. Drott visade att han fungerar i en mer offensiv roll och bjöd flera gånger på sin hastighetsökning med boll där han accelererade förbi ett par spelare, bland annat i 22a minuten då han därefter hittade fram med en bra boll till Fritiof Björkén, som vände bort en försvarare men sedan fick se sig stoppad av en snudd på perfekt brytning i sistaläget.

I 25e minuten kom så motreaktionen på Östers offensivare spel, när Alexander Henningsson stack snabbt på sin högerkant och rullade in bollen i mitten där HBK:s nye anfallare Kosuke Kinoshita mötte och styrde upp bollen i nättaket till 1-0.

Med dryga halvtimmen spelad tog Öster åter över lite av spelet, först genom ett fint anfall där Levi spelade fram till Johannesson som snabbt tog sig runt och la in en boll i mitten där en försvarare tyvärr kunde rensa, och minuterna efter genom hårda men höga avslut av Drott och Crona.

Minuterna före paus fortsatte Öster pressa på högersidan, först genom en bra inbrytning av Björkén vars passning tyvärr gick precis bakom Crona och minuten senare en bra lyftning av Drott mot Johannesson, som hann ikapp bollen nere vid kortlinjen men halkade ut över densamma i nästa moment.

ANDRA HALVLEK

Efter paus jobbade Öster hårt på att stressa hemmalaget tidigt och i 48e minuten kunde det gett utdelning, när Johannesson fick målvakten att slå en boll upp på en Östermittfältare, varpå bollen hamnade hos Drott som fick iväg ett lågt avslut som Malkolm kunde plocka.

Fem minuter senare var hemmalaget nära att utöka sin ledning, efter att man bjudit på en hörna efter slarv i Österförsvaret. Bollen studsade runt i straffområdet och de blåsvarta tilläts ta flera avslut som dessbättre täcktes undan av försvarande ben innan de rödblå till slut kunde rensa.

I 63e minuten skapade nyss inbytte Bajrovic ett bra läge när han fick boll till höger i straffområdet, vände runt och avslutade strax utanför vänstra stolpen.

Med 20 minuter kvar att spela fick Sobo göra en riktigt bra insats när Halmstad hittade in med en boll genom backlinjen till en väldigt fri Mathisen som försökte chippa bollen över Östermålvakten, men Dado fick fingerspetsarna på bollen och lyckades styra den precis utanför stolpen. Ett par hörnor senare kunde Öster istället komma till en snabb omställning där Bajrovic och Östlind fanns i mitten med Björkéns inlägg täcktes ut över kortlinjen av en HBK-försvarare.

Minuterna senare fick hemmalaget en frispark strax straffområdet som Mathisen försökte trycka upp i vänstra krysset. Sobo gjorde en bra räddning på frisparken men fick inte mycket hjälp av sina utespelare på returen som HBK:s provspelare Ntambue kunde bomba in i nät.

Inhoppade Jesper Lövdahl visade bra fart när han i 80e minuten fick bollen på egen planhalva, ryckte fint och trots full fart fick bra riktning på sitt inlägg mot Bajrovic, där en mittback tyvärr nådde högst och kunde nicka undan bollen. Fem minuter senare var Öster nära ett bra reduceringsläge när Björkén tog en bra löpning in bakom backlinjen men passningen hamnade på hälarna och han kunde inte få med sig bollen in mot mål.