Poäng med mersmak mot Malmö

Öster kunde inför årets största publik ta ledningen mot topplaget Malmö sedan Pablo Piñones-Arce gjort 1-0 efter stenhårt förarbete av Alhaji Gero. Gästerna kunde ändå kvittera minuten före paus, men Jocke Wulff var bara en snedstuds från att rädda straffen som fastställde slutresultatet.

ÖSTERS IF - MALMÖ FF 1-1 (1-1)
28' 1-0 Piñones-Arce
44' 1-1 Eriksson (strf)

Publik: 9103

Öster ställde upp på precis samma sätt som senast:
Wulff
S Karlsson - M Karlsson - Vasilj - Bojent
Pavey - Persson - Elvby - Zlojutro
Gero - Piñones-Arce

65' Velic (Pavey)
80' Söderberg (Gero)

Trots vädret lockade matchen mot Malmö årets överlägset bästa publiksiffra, och gästerna satte full fart direkt inför sin stora tillresta klack. Bara en halv minut hade gått när Magnus Eriksson sånär hittade sitt första läge, men en bestämd brytning från Månz Karlsson neutraliserade farligheten. Sex minuter senare presenterade sig Malmös hemvändare Guillermo Molins med bra jobb på kanten, men inlägget nickades utan större problem undan.
    I elfte minuten kom så hemmalagets första läge, när Pavey spelade in en boll som försvaret tappade kontrollen över, men till slut kunde rensa till en omställning som blev desto farligare. Eriksson tog ett hårt avslut som via Vasiljs huvud styrdes ut till hörna. Den efterföljande hörnan slutade i ett rappt avslut i utsidan av Wulffs högra burgavel. Bombardemanget mot Wulff fortsatte, men utan att nå några större farligheter.
    I 17e minuten jobbade Öster fram ett bra läge. Zlojutro slet ute på sin kant, spelade in bollen till PPA som skickade vidare till Pavey, men engelsmannens avslut gick rakt på Malmömålvakten Johan Dahlin. Två minuter senare spelade Gero fram bollen, och efter ett rensningsförsök nådde den Pablo som även han avslutade på Dahlin.
    Minuten senare fick Wulff jobba rejält. Först sköt Eriksson ett tungt skott och på returen var Molins framme och högg, men Wulff kunde fotparera undan bollen.
    Mitt i fortsatt Malmöpress vann Gero så bollen i en hård duell på mitten, drog sig utåt högerkanten och slog en hård boll inåt, som såg ut att passera det mesta men istället gick rakt på Pablo Piñones-Arce, som hade målkungens flyt med sig när en försvarare styrde hans avslut och ställde Dahlin fullständigt.
    Bara minuterna efter målet hade gästerna lite tur, när det blev otroligt stökigt framför Dahlin men Pontus Jansson till slut kunde rensa undan bollen. Tio minuter före paus skapade Öster en ny bra chans när bollen spelades runt, men avslutet från Gero blev alldeles för snällt på Dahlin. I anfallet efter var det åter dags för Wulffen att glänsa, när Simon Thern avslutade hårt nere vid första stolpen, men utan att överlista Östermålvakten.
    Två minuter före paus skulle så Malmö kvittera. Thern hann upp bollen nere vid kortlinjen och klackade den snyggt bakåt mot Forsberg som inte hann upp den men lyckades falla på en hårt satsande Wulff, och domaren hade inget annat val än att blåsa straff. En straff som Magnus Eriksson - med lite flyt, det såg ut som Wulff höll på att plocka den - satte till 1-1. Målet ökade bara gästernas hunger, och minuterna fram till halvtid var det i stort sett bara spel mot Myrans södra mål.

Det furiösa tempot före paus mattades avsevärt i början av andra halvlek, och det dröjde nästan tio minuter innan hemmalaget skapade sin första riktiga chans.Persson spelade fram Pavey, som rullade bollen bakåt mot Piñones-Arce, men denne avslutade högt över ur bra läge. Minuten senare såg det ut att bli ett jätteläge för Malmö, men assisterande flaggade i sista sekund för offside.
    Med halvtimmen kvar bytte gästerna in Tokelo Rantie, ett vågat drag med tanke på summan man lyckats få loss för denne. Trots bytet så tog Öster för en stund över spelet, med en hörna och en utebliven frispark på en nedrivning av Pablo som enda resultat.
    Istället skulle "Tiki", som skåningarna kallar Sydafrikanen, visa vad som fått Bournemouths ryss att öppna stora plånboken. I 67e minuten slank han genom Österförsvaret och rullade in 1-2, men fick se sig snuvad på målet av en offsideavvinkning. Minuterna senare var det Östers tur, när PPA klippte in en volley snyggt bakom Dahlin, men tyvärr ur solklart offsideläge. Bara minuten senare var Rantie än en gång framme, men den här gången fick han komma till avslut och Wulff göra sig riktigt stor för att täcka. Tre minuter senare fick Wulffen än en gång visa upp sig när ett avslut från Thern styrdes på en försvarare och tvingade Östermålvakten att kasta sig tillbaka in i mål och tippa bollen över ribban.
    I 80e minuten fick Gero, som fått ta mycket stryk, kliva av till förmån för Söderberg. Freddy tog över högerkanten, och med fyra minuter kvar av ordinarie tid gjorde han ett bra jobb och rullade in bollen till Pablo framför mål, men denne såg ut att fastna i den blöta gräsmattan och fick ingen träff på bollen. Minuten före full tid såg det ut som Rantie ändå skulle få bli matchvinnare, när han kom genom och avslutade hårt nere till vänster, men Wulff hann ner och kunde styra ut bollen till en hörna som bara resulterade i en varning på Halsti.

Intervju med poängräddaren Joakim Wulff:

Presskonferensen efter matchen:

Bildspel från matchen, foto Andreas Nilsson/bilderna.it: