Philip Hausenkamph får A-kontrakt

Bild: Andreas Nilsson/Bilderna.it

Ännu en akademispelare är klar för A-truppen.
Senaste tillskottet är Philip Hausenkamph som gått vägen genom akademin via moderklubben Åseda IF och Hovshaga AIF.

Efter att ha börjat vid Österakademin på ProCivitas gick han över till Östers IF under hösten 2012. Han är en spelare som är användbar som ytterback och yttermittfältare.

Philip som är född 1996 har under den gångna säsongen varit en tongivande spelare i Östers U19-trupp och nu får han chansen att fortsätta sin utveckling. Philip bli därmed den 21:a spelaren som nu har kontrakt den här säsongen.

Östers klubbchef Jens Magnusson:

- Vi är glada och stolta över att kunna flytta upp ännu en spelare från vår akademiverksamhet. Det handlar om en modern ytterback som även behärskar spel högre upp i banan. Han har imponerat stort i de träningsmatcher som vi spelat och även visat på träning att det är en stor begåvning som skall bli spännande att följa framöver.

Spelare med kontrakt 2015: Emil Andersson, Elmin Nurkic, Johan Andersson, Karl-Johan Lindblad, Mario Vasilj, Denis Velic, Otto Eriksson, Mehmed Hafizovic, Alexander Henningsson, Simon Wennerhag, Andreas Wihlborg, Andreas Birgersson, Jonathan Drott, Freddy Söderberg, Patrik Bojent, Josef Elvby, Jonatan Rehnström, Robin Strömberg, Rasmus Rydén, Fritiof Björkén och Philip Hausenkamph.

Spelare som lämnat truppen: Tibor Joza (lån Falkenbergs FF), Alexander Nadj, Oscar Berglund, Jonas Hellgren, Vlado Zlojutro, Alhaji Gero, Marcus Bergholtz, Robertino Kljajic och Joakim Lindner.