Ovan förlust i Borås

Vi brukar kunna få med oss bra resultat från Borås Arena, men idag ville sig spelet inte alls mot ett Norrby som kämpade stenhårt. När vi sedan inte utnyttjade de chanser vi ändå skapade kunde hemmalaget istället ta en livsviktig seger.

NORRBY IF - ÖSTERS IF 2-0 (0-0)
1-0 54 Burke
2-0 74 Savolainen
Publik: 604

Nilsson
Pavic - Engqvist - Stenberg - Silverholt
Kusu - Drott
Rodic - Rochester Sörensen - Bergmark Wiberg
Westermark

Bänk:
Stulic, Adolfsson, Kozica, Hauksson, Magnusson, Herdonsson, Varmanen

62' Kozica (Rodic)
71' Magnusson (Drott)
78' Hauksson (Kusu), Adolfsson (Rochester), Herdonsson (Pavic)

Mer statistik på förbundets matchsida.

TÚFA OM MATCHEN:

"En tung förlust idag, i en match där vi hade behövt vinna för att vara kvar i kampen om andraplatsen.
Vi förlorar mot ett lag som vill mer än vi  idag. Vi hade tre jättelägen - Rodic, Bergmark och Westermark men gör inget på dem och när vi sedan släpper in två mål så kan det bara sluta på ett sätt.
Jag är extra besviken att vi inte kan göra det bättre med det stödet vi har av klacken från uppvärmning till slutsignal idag.
Nu gäller det att hålla ihop och göra en bättre match mot Trelleborg, för idag var vi inte bra
."

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

Det var två lag som hade mycket att spela för som mättes på Borås Arena och det blev inledningsvis en ganska tillknäppt tillställnig. Norrby hade mycket boll i början och skapade matchens första hörna, men det var Öster som i 6e minuten skapade matchens första målchans. Mattias Pavic, för dagen tillbaka som högerback, lyfte ett bra inlägg mot bortre stolpen där Adam Bergmark Wiberg fanns, men en Norrbyback kunde precis nickskatva bollen ut till hörna.

Efterhand tog Öster över mer av spelet och ick ett par fasta situationer, men de långa frisparkar vi på senare år fått se så mycket mål på fungerade inte alls idag.

Även hörnorna hackade, men i andravågen efter en mindre lyckad variant blev det i 19e minuten ändå riktigt farligt. Bergmark Wiberg bröstade ner bollen till Vladimir Rodic, som tog sig runt till höger och lyfte bollen mot Jesper Westermark på bortre stolpen. Bollen blev lite lång men Westermark nickade in den farmför mål där Jonathan Drott duckade och Bergmark Wiberg fick jätteläge men inte fick träff på bollen.

Norrby kunde värja sig men redan nästa anfall blev det farligt ign. Öster spelade rynt bollen genom halva laget ut till vänster och in genom straffområdet till Rodic som fick jätteläge strax utanför målområdet men skickade avslutet precis över.

Mot slutet av halvleken hettade det så till lite igen. I 42a minuten skickade Manasse Kusu en lång boll som Bergmark Wiberg kunde snappa upp, för att sedan runda en försvarae och springa sig till ett bra läge, men i sista momentet fick han lite mycket kraft i avslutet och lyfte bollen över utrusande målvakt Cajtoft men även över mål.

Precis före halvtid fick vi sedan se en bra möjlighet till när Westermark nickade ner en kång boll till Bergmark Wiberg som fick bra fart på avslutet men prickade Westermark så bollen styrdes ut till inspark.

Efter paus hade Norrby bollen mycket på Östers planhalva och drog full nytta av det i 54e minuten, när Burke bröt in från höger, skottfintade och sedan placerade in hemmmalagets ledningsmål lågt till vänster.

Repliken kunde kommit nästan omgående, när Pavic lyfte en lång boll upp på Marc Rochester som stod för en fin nedtagning men sedan la väl mycket kraft i passningen ut till vänster och bollen stack för långt för Bergmark Wiberg som annars hade haft ett jätteläge.

I 57e minuten kom så nästa jätteläge. Norrbys Burke sprang sig fri på en lång boll men tappade fart i mottagningen och Pavic hann ikapp och störde nog för att Boråsaren skulle rulla avslutet på Mathias Nilsson.

Med knappa halvtimmen kvar kom sedan Westermark till två kanonlägen. I63e minuten lyfte Oliver Silverholt bollen från vänsterkanten mot bortre stolpen där Westermark petade den på volley lågt mot stolpen men gamle Österspelaren Fredrik Lundgren mer ller mindre omedvetet fick vaden mellan och styrde bollen tätt utanför stolpen till hörna.

Två minuter senare var samma tre spelare inblandade. Silverholt slog en ny bra boll, nu på längden snarare än tvären, och Westermark vände runt och slet sig med viss möda loss från Lundgren och sprang sig fri, men Norrbybacken kunde störa så mycket att Westermark tappade fart och målvakten han ut och täckte av Westermarks avslut mot bortre burgaveln.

Istället kunde Norrby utöka sin ledning i 74e minuten, när Savolainen på en hörna lyckade trä sitt ben mellan två Österspelare dundra upp bollen i högra krysset på volley.

Fem minuter före full tid snappade Stnberg upp en lös boll i offensivt straffområde och tog med sig bollen framåt, men när bollen in mot Westermark kom hade Lundgren hunnit ivägen och kunde täcka ut till görna.

Nu spelade Öster närmast med ett fyramannaanfall och pressade på hårt. I 86e minuten spelade man runt bollen bra men när man väl kom till avslut tvingades Kozica slänga sig och träffade knappt bollen. Halvminuten senare skickade Isak Magnusson ett hårt lågt skott för styrning in framför mål där ett flertal rödblå fanns men ingen kunde få foten på bollen.

På stopptid hann sedan Magnusson med ett avslut som skruvade sig åt fel håll och stack precis utanför högra krysset, men mer hann vi inte med. Vi kan trots det konstatera att kvalplatsen är i princip klar då Brage och  framför allt Skövde också förlorade idag. Enda lag som har chans att hinna ikapp Öster nu är Trelleborg, som dock har 16 mål sämre målskillnad.