Östers IF vann DM-finalen!

Östers IF försvarade DM-titeln från 2011 genom att vinna finalen i Smålands-DM P17 på Gastens Konstgräsplan i Kalmar mot Kalmar FF med 2-1 (0-0) efter en mycket fint genomförd match, där våra spelare gav allt och lite till. Vi valde att ställa upp med en 4-4-2 uppställning och detta gav effekt framåt, med ett mer aggressivt anfallsspel, samtidigt som vi täppte till bakåt, vilket fick till följd att Kalmar FF inte fick möjlighet att skapa några farligheter.

Öster tog ledningen med 1-0 genom Otto Eriksson (47:e minuten). Därefter kunde Kalmar FF kvittera, genom en mycket märklig, men dock, straff (51). Trots motgången tog vi tag i spelet igen och efter en tilltrasslad situation efter en hörna kunde Julius Forsberg sno åt sig bollen och trycka in den i mål, 2-1 till Öster (75). Därefter kunde vi genom stabilt spel spela ut matchen och invänta domarens slutsignal, även om det alltid är nervöst att leda en match med endast ett mål.