Östers IF tilldelas ett fint stipendium

Öster har tilldelats ett stipendium från Sparbanksstiftelsen Kronan för sitt arbete riktat mot barn och kvinnor på flykt från Ukraina.

Projektet "På flykt från Ukraina" riktar sig mot aktiviteter för barn och kvinnor från Ukraina som tagit sin tillflyktsort till Kronans område (där bland annat Växjö kommun ingår).

Öster har sedan start engagera sig på flera plan. Bland annat genom att öppna upp sin verksamhet för barn från Ukraina, ordnat fram nödvändig fotbollsutrustning, ordnat med transporter till och från träningar, bjudit in barnen och deras familjer till matcher i Superettan och andra arrangemang.

- Hela klubben har ställt upp på ett fantastiskt fin sätt. Våra ungdomsledare har tagit emot barnen med öppna armar och gett dem både trygghet och glädje. Restaurang Östergatan har ordnat med mat och lokaler. Många har ställt upp med att hämta och lämna barnen på träningarna. Vi är väldigt tacksamma för de 30 000 kronor som vi fått från Sparbanksstiftelsen Kronan som möjlligör att vi kan fortsätta med denna viktiga verksamhet. Öster är en klubb för alla och har en fantastisk personal och ledare som gör skillnad på riktigt, säger klubbdirektör Jens Magnusson.

Du kan läsa mer om Östers arbete här: https://ostersif.se/a/fotboll-ar-ett-sprak-utan-granser