Österminnet - Del 3

Under 1960-talet fick Öster chansen att kvala upp från division 2 till Allsvenskan. Imponerande, kan man tycka – men vad som än mer imponerar är publiksiffrorna som gång på gång slog nya rekord.

1961 fick Öster möjlighet att kvala upp till Allsvenskan. Den tidens seriesystem innefattade fyra stycken division 2-grupper inom vilka segraren från varje grupp gick till Allsvensk kvalserie. Vinnarna från kvalserien, tillsammans med tvåan, fick året därpå en plats i Allsvenskan. I Östers tredje kvalmatch, som spelades mot GIF Sundsvall på neutral plan i Uppsala, skrevs historia i Östers IF då legenden Tommy Svensson, då bara 16 år, gammal gjorde sin debutmatch i Östers A-lag. Trots tappra insatser slutade Öster på en fjärde plats i kvalet och fick året därpå fortsätta spela division 2-fotboll.

Kvalserie till Allsvenskan 1961
1. Djurgårdens IF
2. Högadals IF
3. GIF Sundsvall
4. Östers IF

Två år senare, 1963, skulle Öster åter ges möjlighet att kvala upp till Allsvenskan. Matchen mot Kvalseriens publikfester GAIS spelades på Ullevi – inför 35 302 åskådare. Men trots ett stort publikstöd lyckades Öster inte ta sig vidare det här året heller, utan fick en plats i division 2 året därpå. Första kvalsegern mot Halmstad 1964 var det dags igen –kval till Allsvenskan. Öster börjar borta mot Halmstad och plockar äntligen första kvalsegern. Därefter tog man emot Hammarby på hemmaplan på Gamla Värendsvallen, dit hela 21 000 åskådare tagit sig. Motståndet genom Hammarby och Sundsvall blev dock för tufft för Öster som slutade på en tredjeplats i kvalserien. Du som är inbiten Öster-fan känner säkert till det historiska kvalet 1967. Om det får du läsa i kommande Österminne.