Öster säljer Adam Herdonsson till AC Horsens

Öster säljer Adam Herdonsson till AC Horsens i den danska andraligan.

Adam, med Ljungby IF som moderklubb,  har tagit vägen via klubbens akademi och ett lärlingskontrakt upp i A-truppen. Förra året fick han sitt stora genombrott på seniornivå där han noterades för 28 matcher i Superettan. Under året har Adam prenumererat på en plats i startelvan och spelat både som högerback och som central mittfältare. Under förra året förlängdes kontraktet över säsongen 2025 men nu går alltså flyttlasset till Danmark. Affären blir totalt sett en av föreningens större.

Såhär säger Adam om att lämna Öster för sitt nästa fotbollskapitel:

• Det känns väldigt bra att allt nu är klart och det blir ett bra steg vidare i min karriär. För mig var det väldigt viktigt att det blev en bra lösning också för Öster så det känns bra i hjärtat. Jag vill skicka ett stort tack till hela klubben, all fantastisk personal och våra underbara supportrar. Stort lycka till framöver och jag ser fram emot att få komma på en uppflyttningsfest framöver.

Sportchef Vito Stavljanin tillägger att 20-åringen har varit en stor förebild för de unga spelarna i vårt egna led:

• Adam har tagit stora steg i sin utveckling och har verkligen visat vägen för våra unga spelare från akademin hur man ska ta sig fram. Nu har han bestämt sig för att gå vidare i sin karriär och vi önskar honom ett stort lycka till framöver!

Tack för allt Adam och stort lycka till framöver!