Öster närmast segern i återkomsten till Värendsvallen

Det blev mållöst mellan Öster och BP i åtrets sista hemmamatch, som flyttades till Värendsvallen på grund av problemen med Myresjöhus Arenas gräsmatta. Matchen var även Thomas Askebrands sista hemmamatch som Östertränare och han fick se sitt lagbygge göra en bra insats ocg vara det lag som var närmast en segerboll.

ÖSTERS IF - BP 0-0
Publik: 2182

Sobo
Lindblad - Vasilj - Örnblom
Björkén - Shaze - Drott - Strand
Pavic - Johnnesson - Fuhre

77' Kapcevic (Johannesson)
81' Östlind (Pavic)
90+1' Avdic (Fuhre)

Mer statistik på förbundets matchsida

Bildspel från matchen, foto: Andreas Nilelind/bilderna.it:

FÖRSTA HALVLEK

Öster såg ut att trivas på Värendsvallen gräsmatta och var nära att skapa en bra farlighet redan 80 sekunder in i matchen, när David Johannesson vann boll och såg Lars Fuhre som tog en löpning i mitten, men passningen blev lite snäv och en BP-spelare kunde få foten mellan.

Öster hade mest boll de inledande minuterna men hittade inte in mot mål, och i sjätte minuten var det istället nära åt andra hållet - där Darmin Sobo för dagen ersatt Robin Malmkvist - när Gerbino Polo fick stå väl fri i mitten men skickade nickavslutet med marginal över ribban.

De kommande minuterna tog Öster tillbaka initiativet. Först spelade Fritiof Björkén och Mattias Pavic fram fint till höger men fastnade på väg in i straffområdet och strax därefter rullade man upp ett fint anfall till vänster där Fuhre spelade fram Simon Strand vars låga boll in i mitten var en hårsmån från att hitta in till Johannesson som tagit plats framför mål.

Halvvägs genom halvleken ville Österspelarna (till synes korrekt) ha straff när ett avslut från Fuhre täckte med vad som bara kan ha varit armen av en BP-försvarare men domaren lät spelet gå vidare. Någon minut senare kom istället Brommapojkarnas bästa chans när Ortmark i efterdyningarna av en hörna knorrade bollen mot högra stolpen men Sobo var med bra och kunde styra bollen utanför stolpen.

Öster var oftast det mer konstruktiva laget och jagade fram en hel del småchanser, med ett fint uppspel som slutade med ett Fuhre-avslut rakt på målvakten i 25e minuten och en rush längs kanten av Björkén där inlägget gick precis ovanför Johannesson som främsta chanser innan Johannesson i 34e minuten stal bollen av Figueroa och var ytterst nära ett friläge innan backen fick ut benet och precis kunde få bollen ur vägen.

Tre minuter före paus var Öster nära att ta ledningen efter att Johannesson jagat ikapp en förlupen boll och spelat Pavic, som prickade in ett inlägg mot Fuhre som sprungit sig loss inne i straffområdet men fick lite låg träff med pannan och skickade nicken en bit över.

ANDRA HALVLEK

Vi hade bara hunnit en minut en minut in i andra halvlek när det hettade till - åt fel håll. Efter schabbel på Östers mittfält drog Gyökeres upp ett anfall och hittade med en diagonalboll genom backlinjen mot Gerbino Polo, men Sobo läste situationen helt rätt och hann före italienaren till bollen.

Fem minuter senare stod Öster för fint spel och låste fast bollen runt BP:s straffområde och spelade runt bollen innan Björkén hittade Fuhre som sånär tog sig genom men fick se Figueroa göra en spektakulärt hård rensning över egen kortlinje. Den resulterande hörnan slog Pavic lågt och Drott skarvade in mot Örnblom som togs tufft och inte riktigt fick träff på bollen.

Några minuter senare jobbade Johannesson sig genom och såg ut att kunna få ett bra läge men fick till allas stora förvåning se Figueroa lyfta bollen tillbaka till målvakten som plockade ner den med händerna utan åtgärd från domaren. Östers löpvilja ryckte nu stora hål i BP:s försvar och med lite bättre skärpa borde det kommit ett mål vid det här laget.

Med drygt en halvtimme kvar såg det riktigt lovande ut när Öster anföll längs högerkanten och Björkén. Fuhre och Pavic trillade runt bollen innan den förstnämnde fick ett bra läge i ungefär samma position som han nätade från mot Falkenberg senast, men den här gången stack avslutet dessvärre över ribban.

Fem minuter senare hade Öster verkligen förtjänat att få in den där ledningsbollen, när Fuhre lyfte in en perfekt boll mot Pavic, som fick bra träff med huvudet och styrde bollen med bra kraft mot bortre burgaveln men BP-målvakten kunde precis få ett par fingerspetsar på bollen och trycka iväg den från mål.

I 74:e minuten uppstod stor förvirring. Gästerna ställde om snabbt efter en hörna och Pavic tog ett taktiskt gult kort för att stoppa chansen, så långt inget konstigt. När domaren istället går fram till Simon Strand, som inte ens var i närheten av situationen och visar upp kortet blir därför såväl förvåningen som upprördheten stor. En stunds frågande och lufsande med näven i fickan senare hittade domaren till sist Pavic och kortet hamnade rätt.

Publiken blev inte mindre upprörd minuterna senare när Johannesson var på väg att springa sig fri men fick bollen på uppstuds från siste försvararens häl upp på handen och domaren direkt halade upp det gula kortet på nytt - något som dessvärre innebär att "Älgen" missar lördagens säsongsavslutning nere i Helsingborg.

Mot slutet av matchen tog Brommapojkarna över det mesta av bollinnehavet, men bortsett från en lurig nickskarv av Sandberg-Magnusson kom man inte särskilt nära mål. Istället var det mest spännande de sista minuterna ett piggt inhopp av Östers Emir Avdic, född 2000, som därmed fick sina första minuter i seriespel.

Se chanser på TV4 Sport: